اشنایی با انواع ابنما | سیگما

۱,۵۵۹ بازديد
آب به عنوان یکی از اساسی‌ترین عناصر طبیعی، سهم زیادی در شکل‌گیری و طراحی بناهای معماری داشته است. معماری صرفاً ترکیبی سه بعدی از اشکال در فضا نیست، بلکه تجلی یک حس یا یک تفکر در آن است. هر چیزی در اطراف ما دارای انرژی فعال و متحرک است. با طراحی یک ساختمان به گونه‌ای که انرژی‌های مثبت بتوانند راحت‌تر پیرامون آن را دنبال کنند، می‌توان به راحتی ساکنان را خوشبخت کرد. آب انرژی منفی را از بین می‌برد و انرژی‌های مثبت را احیا کرده و تحریک می‌کند؛ در نتیجه تأثیر زیادی بر جریان انرژی دارد. با توجه به اینکه خانه‌های امروزی از نظر فضا کوچک هستند، طراحان در استفاده از آب در فضاهای داخلی احساس راحتی نمی‌کنند، بنابراین باید از الگو‌‌هایی استفاده کنند که به احساس آب در محیط زندگی شباهت دارند یا آن را مرتبط می‌کنند. در ادامه با آبنما، یکی از المان‌هایی که می‌توان بوسیله آن آب را در طراحی فضای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار داد بیشتر آشنا خواهید شد.
آبنما وسیله‌ای است که در گذشته برای آشامیدن آب و استفاده از آب برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه وسیله‌ای تزیینی برای زیباسازی فضای بیرونی و داخلی خانه‌ها است؛ آبنما معمولا در طراحی بالکن و تراس و پاسیو کاربرد بیشتری دارد ولی برای طراحی داخلی خانه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین از آبنما برای طراحی مکان‌های عمومی مانند: پارک‌ها، میادین، باغ‌ها، هتل‌ها، کاخ‌ها، رستوران‌ها و … نیز استفاده می‌شود. معمولا آب‌های جاری از آبنما به حوض یا استخر سرازیر می‌شوند.
تجهیزات آبنما
تصویری از نقاشی یک آبنما با تجهیزاتش
خوشبختانه امروزه با دسترسی و خرید آسان تجهیزات آبنما از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین قطعه آن، همچنین تنوع در مدل، جنس و داشتن انواع برند ایرانی و خارجی، می‌توانید آبنمای موردنیازتان را با توجه به نوع کاربری و بودجه انتخاب کرده و بسازید. اگر می‌خواهید یک آبنما در خانه باغ ایرانی طراحی کنید، بهتر است با اجزای آبنماها آشنا شوید.

پمپ
احتمالا مهم‌ترین عضو آبنما، پمپ آن است. پمپ‌ها با غلبه بر گرانش زمین آب را به سمت بالا هدایت می‌کنند و همچنین جریان آب را افزایش می‌دهند. پمپ‌ها در انواع شناور و معمولی ساخته می‌شوند؛ معمولا پمپ‌های شناور گزینه بهتری برای آبنما هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. پمپ‌های شناور از جنس استیل، مواد پلیمری و… ساخته می‌شوند.

نازل
نازل نیز یکی دیگر از قسمت‌های مهم آبنما است که در ظاهر آبنما استفاده می‌شود. نازل‌ها در انواع مختلفی مانند: نازل گل، نازل کلاستر، نازل تکزن، نازل جت میکس هوا، ناز قاصدک، نازل چتری، نازل پفکی، نازل چرخشی، نازل کسکید و نازل فوم تولید می‌شوند.

لوله و اتصالات
اگرچه لوله‌های مصرفی در ساخت آبنما با توجه به نوع آبنما متفاوت هستند ولی معمولا از لوله‌های pvc و لوله‌های مسی در لوله‌کشی آبنماها استفاده می‌شود.

کابل
سایز کابل‌ها نیز براساس نوع آبنما متفاوت است ولی جنس کابل‌ها از لاستیک است.

فیلتر
ورود مواد جامد به داخل آبنما باعث خرابی آن شده و جریان آب را مختل می‌کند؛ برای جلوگیری از این اتفاق از فیلتر‌هایی که در زیر نام برده‌ایم استفاده می‌شود. فیلترهای آبنما:

فیلترهای معمولی برای تصفیه آبی که به آبنما وارد می‌شود.
فیلترهای سختی‌گیر آب وارد شده به آبنما.
فیلترشنی برای برای جلوگیری از ورود مواد جامد و معلق به درون آبی که به آبنما وارد می‌شود.
نوارآب بندی
از نوار آب‌بندی برای آب‌بندی کابل‌ها و جلوگیری از ورود آب به اتصالات استفاده می‌شود.

منبع تغذیه
انواع منبع تغذیه آبنما: 1- سوئیچینگ ریلی، 2- تخت، 3- ترانس با توان و ولتاژ متفاوت

تجهیزات حرفه ای و پیشرفته
سیستم کنترل
نرم افزار کنترل آبنما
سیستم کنترل از راه دور
کارت‌های کنترلی
سیستم کنترل آهنگ


اصول طراحی و ساخت آبنما
مواد زیادی مانند برگ درختان، حشرات، فضولات پرندگان و… امکان دارد از درخت به درون آب آبنما بریزد؛ این کار باعث گرفتگی جریان آب شده و سبب آسیب به آبنما می‌شود به همین دلیل بهتر است از ساخت آبنما در زیر درختان خودداری کنید.
سعی کنید آبنما را در مسیر شدید باد نسازید زیرا باد باعث انحراف مسیر آب شده و آب از محلی که باید عبور کند به بیرون از آبنما ریخته می‌شود. همچنین ارتفاع سطح آب نباید از ارتفاع لبه حوض آبنما تا فواره بیشتر باشد.
از حفره یا گودال‌هایی که برای نصب تجیهزات آبنما در زیر آن ایجاد شده باید محافظت شود؛ برای این کار می‌توان از شبکه‌های آهنی استفاده نمود.
سیستم تخلیه آب و سرریز آب برای نظافت و تخلیه آسان آبنما باید تهیه شود.
همچنین آبنما باید دارای این موارد نیز باشد: لوله‌کشی مناسب برای تهیه آب تازه در آبنما، سیستم متعادل‌کننده برای تنظیم سطح آب آبنما، در صورتی که آبنما آب نداشته و خشک باشد برای جلوگیری از خشک کار کردن آبنما از سیستم حفاظتی استفاده می‌شود.
از کابل‌هایی که در سیستم آبنما مورد استفاده قرار میگیرد باید محافظت شود و در درون داکت مخصوص قرار بیگرند.
باید با توجه به کاربری و نوع آبنما پمپ‌هایی با قدرت مناسب انتخاب شود. همچنین کلید‌های الکتریکی نیز باید با توجه به قدرت پمپ‌ها و مدارهای روشنایی انتخاب شده و مخصوص کار برای آبنما باشند.
در زمستان نیز باید برای جلوگیری از یخ زدن آب در آبنما پیش بینی‌های لازم را نمود مثلا می‌توان آب آبنما را خالی کرد یا قطعات پمپ را جدا کرده و تا آخر زمستان در خانه قرار داد.


آبنماهای فضای خارجی
آبنما‌ها بسته به مکان و نوع کاربردشان انواع مختلفی دارند که می‌توانید با توجه به بودجه، سایز محل موردنظر و سلیقه خود هر مدل و شکلی بخواهید را سفارش دهید. در ادامه با انواع مدل آبنما بیشتر آشنا خواهید شد.



آبنمای فواره ای (Spouting fountain)
هنگامی که به آبنماهای باغ فکر می‌کنید، نوع فواره‌ای به احتمال زیاد همان چیزی است که ابتدا به ذهن شما خطور می‌کند. این یک فواره است که نمایشی و تزئینی در نظر گرفته می‌شود، زیرا در آن لوله‌ای وجود دارد که آب را درهوا پخش می‌کند و یک اثر شگفت‌انگیز و شبیه به ستون را ایجاد می‌کند. آبنما فواره‌ای را به راحتی می‌توان در آب موجود مانند برکه یا استخر روباز اضافه کرد، زیرا فقط به یک پمپ شناور نیاز دارد تا آب را بتواند به درستی فوران کند. آبنمای بزرگ و فواره‌ای در انواع پیچیده وجود دارد که می‌توانید در پارک‌ها و عمارت‌های بزرگ پیدا کنید، اما اکثر انواع آبنماهای فواره‌ای در مناطق مسکونی ساده ترند. این گزینه یک انتخاب محبوب بین آبنماها است زیرا ساخت و نصب آن چندان گران نیست. برای خلاقیت در محوطه سازی باغ و استخر به سبک کلاسیک، شما می‌توانید از آلاچیق و آب‌نمای فواره‌ای استفاده کنید.



آبنمای مخزن‌دار (Self-contained fountain)
آبنمای مخزن‌دار یکی از محبوب‌ترین انواع آبنماها هستند؛ زیرا علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن آن، به راحتی قابل نصب می‌باشند. این آبنما دارای حوضچه آب یا مخزن، لوله کشی و پمپ مخصوص خود است تا مستقل و به تنهایی کار کند، بنابراین نیازی نیست که آن را در استخر یا برکه نصب کنید. این آبنماها معمولا‌ روی دکینگ‌ها، پاسیوها و فضای پشت بام و در طراحی باغ ویلا استفاده می‌شوند، اما می‌توانند در هرجای محوطه باغ قرار بگیرند، زیرا آبنماهای مخزن‌دار به مکان اختصاصی بزرگ و ساخت و ساز عمده‌ای احتیاج ندارند. در طراحی روف گاردن در صورت استفاده از آ‌ب‌نمای مخزن‌دار به هماهنگی سبک طراحی آن با دیگر عناصر پشت بام مانند؛ آلاچیق، استخر و انواع مبلمان‌ها توجه کنید.

در طراحی فضای روف گاردن و استخر بیشتر از آب‌نمای مخزن‌دار استفاده می‌شود. زیرا می‌توان در نورپردازی استخر، نورپردازی محوطه و فضای بام سبز از آن برای طراحی نورپردازی متمرکز استفاده نمود. جنس آبنماهای مخزن‌دار می‌توانند از سنگ، سرامیک، یا فایبرگلاس باشند. با توجه به نصب عمده‌ای و تقریبا یکپارچه این نوع آبنماها شما می‌توانید به هر مکانی که بخواهید آن را جابه‌جا کنید؛ البته بسته به سایز و جنس آبنما ممکن است سنگین نیز باشند.



آبنمای طبقه ای (Tiered fountain)
آبنماهای طبقه‌ای از نوع سنتی‌تر فواره‌ها هستند. همانطور که از نام آن مشخص است، این آبنما از چند طبقه تشکیل شده است (حوضچه‌هایی که روی هم قرار گرفته‌اند) به آب شکل می‌دهند و صداهای ظریف و آرامش بخشی ایجاد می‌کنند. هرچه طبقات از هم فاصله داشته باشند، صدای آب بلندتر می‌شود، زیرا آب از ارتفاع بیشتری سقوط می‌کند. آبنماهای طبقه‌ای در کشورهای مدیترانه‌ای محبوب هستند و اغلب در حیاط‌ها یا میدان‌ها نصب می‌شوند. آن‎‌ها به سرعت حس سنتی یا کلاسیک بودن را در حیاط سازی سنتی ایجاد می‌کنند.



آبنمای آبشاری (Cascading fountain
آبنماهای آبشاری، زیبا و ظریف هستند. بر خلاف آبنمای فواره‎‌ای، در این نوع آب به آرامی از یک سطح به سطح دیگر پایین می‌آید. آبنمای طبقه‌ای سنتی نوعی آبنما آبشاری است، اما بیشتر در مورد آبنماهایی استفاده می‌شود که دارای “پله” یا سنگ‌هایی هستند که به سمت پایین قرار گرفته اند، بنابراین می‌توانید از منظره جریان آب در سطوح مختلف لذت ببرید. قسمت بالای آبنما معمولاً جایی است که آب از آنجا جریان می‌یابد، سپس آب به طور مرتب به سمت پایین و تا سطح پایین آبشار می‌کند. اگر هدف اصلی شما ایجاد یک مرکز آرامش‌بخش نشیمن خصوصی در باغ شما است، بهترین گزینه آبنمای آبشاری برای نصب است.
ابنمای دیواری
یک آبنما دیواری معمولا در یک دیوار موجود ادغام شده یا در یک دیوار جدید ساخته شده است. اگر حیاط پشتی کوچکی دارید و یا در حیاط اصلی خود فضایی برای آبنمای فواره‌ای یا آبشاری ندارید؛ آبنمای دیواری می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه برای دیزاین فضای باز شما باشد. یک آبنمای دیواری نیاز به حوضچه آب، پمپ و لوله داخلی دارد. آبنما آب را به داخل حوضچه‌ای که در زیر قرار داده شده می‌ریزد. برای یک آبنما دیواری می‌توانید یک نوع ایستاده یا دیواری را انتخاب کنید. آبنمای دیواری مستقل دارای یک پشت صاف و یک حوض متصل هستند که شما آن را به طور شفاف در برابر دیوار قرار می‌دهید، در حالی که یک فواره دیواری یک واحد خودکار است که می‌تواند به دیوار متصل شود.



آبنمای مخفی شده (Disappearing fountain)
آبنمایی سنگی که بصورت مخفی در پاسیو ساخته شده است
آبنمای مخفی شده، که به آبنمای بدون حوض یا پنهان نیز معروف است، نوع جدیدتری از آبنما است. نکته منحصر‌به‌فرد در مورد آبنمای مخفی شده، این است که آن‌ها برای کار به استخر، حوضچه یا هر نوع آب قابل مشاهده نیاز ندارند. در عوض، شما باید منبع آب آن‌ها را در زیرزمین نصب کنید. این یک ویژگی چشمگیر به باغ شما اضافه می‌کند که می‌تواند توجه مهمانان شما را جلب کند. آبنماهای بدون حوض معمولاً دارای آثار هنری خیره‌کننده مانند مجسمه، کوزه یا گلدان و یا در داخل ستون هستند که یکی از محبوب‌ترین سبک‌های آبنماهای بدون حوض است. این نوع آبنما علاوه بر جذابیت زیبایی و چشمگیر بودن، مزایای زیادی نیز دارد؛ یکی از مهمترین مزایای آبنمای مخفی شده جلوگیری از رشد جلبک‌ها می‌باشد که دلیل آن بودن مخزن آب در زیر زمین و نرسیدن نور خورشید به آن است، همچنین یکی از نقاط ضعف سایر آبنماها نیز می‌باشد. بودن مخزن در زیر آب باعث نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری شده و از غرق شدن کودکان نیز جلوگیری می‌کند.



آبنمای ژاپنی (Japanese fountain)
آبنمایی ژاپنی با مخزن سنگی گوشه ای محوطه با کف سنگ ریزه ای
استفاده از آبنماها در طراحی باغ‌های ژاپنی به دلیل داشتن اهمیت معنوی بسیار رایج هستند. آبنماها نمادی از پاکسازی جسمی و معنوی بوده‌اند که قدمت آن به دوران باستان برمی‌گردد. بامبو ماده‌ای است که معمولاً در آبنماهای ژاپنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و غالباً یک فواره از جنس بامبو را می‌بینید که در حوضچه‌ای آب را قطره قطره می‌ریزد و سپس توسط سنگ‌ها، گیاهان همیشه سبز و سرخس احاطه می‌شود. افزودن یک فواره به سبک ژاپنی می‌تواند حس ذِن (Zen: ذِن مکتبی در مذهب بودایی است که در چین پدیدار شده و تأکید فراوانی بر تفکر لحظه به لحظه و ژرف‌نگری به ماهیت اشیاء، جانداران و… به وسیله تجربه مستقیم دارد.) را به باغ شما اضافه کند. اگر فضای باز وسیعی دارید و همچنین بودجه بیشتری برای صرف هزینه دارید، می‌توانید یک حوضچه یا جویبار با سنگ ایجاد کنید، سپس برای رسیدن به سبک ژاپنی ماهی‌های کوی (koi) یا کپور زینتی را اضافه کنید.
آبنمای استخر (Swimming pool fountain)
استخری با صندلی های استخری و آبنماهایی بین صندلی ها
اگر استخر دارید یا قصد دارید در هنگام طراحی و بازسازی حیاط خانه خود استخر نصب کنید، ممکن است علاقه‌مند باشید که یک آبنما به آن اضافه کنید. با حرکات زیبا و جادویی آب بوسیله آبنمای استخر همراه با چراغ‌های رنگارنگ، فضای زندگی در فضای باز، منزل خود را هیجان‌انگیزتر کنید و منظره‌ای عالی در شب ایجاد کنید. این باعث می‌شود یک استخر معمولی و ساده خانگی به یک منطقه شنای هیجان‌انگیز تبدیل شود. با این حال، تمیز نگه‌داشتن استخر برای حفظ کیفیت آب نیز ضروری است. نصب یک آبنما می‌تواند نسبتاً آسان و سرگرم‌کننده باشد. انواع مختلفی از آبنماها وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در استخر نصب کرد. برخی از آن‌ها در کنار استخر قرار گرفته‌اند و می‌توانند همانطور که انتظار دارید آب را پرتاب کنند. برخی از آن‌ها مانند یک قطعه مرکزی در وسط استخر قرار می‌گیرند. برخی حتی با استفاده از جلوه‌های ویژه نور LED می‌توانند آب را بی‌رنگ جلوه دهند.



محل مناسب آبنما
تصویرسازی مکان های مناسب برای قرارگیری آبنما در محوطه
برای هر باغی یک نوع آبنما مناسب وجود دارد ولی برای انتخاب آبنمای مناسب باید به فضای حیاط یا باغ خود دقت کنید و محل مناسب برای نصب آبنما را تعیین کنید.



نقطه تاکید
تصویرسازی آبنما در مکانی به عنوان نقطه تاکید
در تصویر فوق آبنما درون یک بستر که می‌تواند برای کاشت گیاه نیز مناسب باشد قرار دارد. در اطراف آبنما گیاهان وجود دارند، بنابراین برای جلوه بیشتر آبنما بهتر است ارتفاع آبنما از گیاهان بلندتر باشد و از سر و صدای زیاد مکانیکی که ممکن است بر صداهای آرامش‌بخش غلبه کنند، دور باشد.



نقطه مرکز
تصویرسازی آبنما به عنوان نقطه مرکزی یک محوطه سازی
از یک حیاط یا یک پنجره با چشم‌انداز نامناسب و بودن موانع طبیعی می‌توان یک آبنمای 2 متری بلند را به خوبی مشاهده نکرد. می‌توانید مانند تصویر فوق حیاط خود را به 4 قسمت مساوی تقسیم کرده و چمن‌ها را به شکل سنتی تقسیم کرده و تقاطع‌هایی را ایجاد کنید. همچنین می‌توانید در کنار این آبنما، فضایی برای سرگرمی یا استراحت ایجاد کنید.



داشتن مسیر
تصویر سازی آبنمایی با مسیر که برای رسیدن به آن باید طی شود
از آبنما باغ به عنوان نقطه کانونی یک مکان برای دورهمی، در گوشه‌ای از حیاط یا باغ استفاده کنید. با روشی که از دور دیده یا شنیده می‌شود، حس کنجکاوی مهمانان را تشویق کنید و مسیری دارای پیچ‌و‌خم به آن محل ایجاد کنید. فضا را با ظروف و صندلی‌های نصب شده کامل کنید در نهایت یک مخفیگاه آرام و ساده خواهید داشت.



نکات مهم در خرید آبنما
تصویر آبنمایی خطی و ایستاده انتهای یک استخر در حیاط
برای اطمینان از آبنما با کیفیت خوب، ایده خوبی است که مشخصات تولیدکننده آبنمایی که قصد خرید آن را دارید بررسی کنید. همچنین با دانستن ویژگی‌های آبنماها می‌توانید در تزیین حیاط خانه و باغ خود بهتر عمل کرده و فضایی زیبا ایجاد کنید. برخی از آبنماها دارای نور داخلی هستند و بعضی از آن‌ها نیاز به نور خارجی دارند. بهتر است به دنبال آبنماهایی باشید که دارای ویژگی‌هایی مانند: کنترل زمان خاموش و روشن شدن آبنما، کنترل جریان آب، کنترل صدای آبشار و… را داشته باشند.

نکته دیگری که هنگام خرید یا نصب آبنما در حیاط سازی مدرن باید به آن توجه کنید، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. به دنبال واحدهایی باشید که با ترموستات قابل برنامه‌ریزی همراه باشند تا دما و حجم آب را در زمان‌های مختلف روز کنترل کنند. بعضی از آبنماها دارای سنسورهای آب هستند که زمان پایین آمدن سطح آب را نشان می‌دهند.

تمیز کردن آبنما نیز مهم است بنابراین به آبنماهایی که تمیز کردن آن‌ها آسان است، نگاهی بیندازید. اکثر واحدها از فولاد ضدزنگ ساخته شده‌اند که نه تنها زیبا هستند بلکه نگهداری آن‌ها نیز آسان است.



آبنمای فضای داخلی
آبنمایی با فرم انتزاعی برای فضای داخلی به رنگ نقره ای
آبنماهای داخلی کوچک را می‌توان روی میز قرار داد و انواع دیگر آبنماها را به دیوار آویزان کرد. همچنین می‌توانید از بین آبنماهای کف انتخاب کنید. این واحدهای مستقل معمولاً بزرگتر و قابل توجه‎‌تر از آبنماهای رومیزی هستند. هنگام تصمیم‌گیری در مورد آبنمای داخلی حتما فضای موجود را در نظر بگیرید.

از آبنماهای رومیزی، دیواری و دیگر آبنماهای داخلی، برای گردش دوباره آب و فعالیت بدون توقف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
بیشتر آبنماهای داخلی از قبل مونتاژ می‌شوند و اغلب به عنوان قطعات مرکزی استفاده می‌شوند، اگرچه برخی از آن‌ها به عنوان عنصر اصلی طراحی در یک اتاق استفاده می‌شوند.
به دنبال مدل‌هایی با پمپ‌های ساکت و زیر آب باشید که صدای آرام آب جاری را خفه نکند.
برای افزایش کاربرد، یک آبنمای داخلی خریداری کنید که می‌تواند در فضای باز نیز کار کند.
بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که آبنماهای داخلی به بهبود خلق‌وخوی آن‌ها و افزایش انرژی کمک می‌کند. آبنماهای آبشاری، اثر آرام‌بخش آب را به هر اتاق منتقل می‌کند.
شما می‌توانید با استفاده از یک کاسه یا ظرف ضدرطوبت، یک پمپ شناور کوچک و برخی از سنگ‌ها، پوسته‌ها یا سایر موارد، آبنمای داخلی خود را ایجاد کنید.
آبنماهای داخلی زیبایی اتاق را افزایش می‌دهند و همچنین می‌توانند رطوبت هوا را اضافه کنند. این باعث خشکی پوست در ماه‌های زمستان می‌شود و نفس کشیدن را آسان می‌کند. برخلاف رطوبت‌سازهای اختصاصی که می‌توانند پرسروصدا و متناسب با دکوراسیون شما نباشند، آبنماها مه زیادی ایجاد نمی‌کنند که می‌تواند روی دیوارها و سایر سطوح جمع شود.


آبنماها از چه متریالی ساخته می‌شوند؟
تصویر آبنمای سنگی طوسی و بلند در محوطه
آبنماها از مواد مختلفی ساخته شده اند؛ هنگام انتخاب یک آبنما باید مواد را بر اساس سه عامل انتخاب کنید: ظاهر، دوام و وزن. متداول ترین مواد برای فواره‌های فضای باز سنگ، فایبرگلاس، سرامیک و فلز است.

آبنما سنگی
آبنماهای سنگی مصنوعی را می‌توان تقریباً به هر طرح و شکلی تولید کرد. سنگ‌ها به دلیل دوام و اصالت، بسیار محبوب هستند؛ آن‌ها سبک‌تر از آبنماهای تراشیده شده از سنگ طبیعی هستند، اما شکل و بافت مشابهی دارند. آبنماهای پیش ساخته را می‌توانید از تولیدکنندگان تهیه کنید و یا می‌توانید طرح موردنظرتان را سفارش دهید که برایتان بسازند. در حیاط سازی کلاسیک، شما می‌توانید از آب‌نمای سنگی در کنار فضای آلاچیق خانگی استفاده کنید.

سنگ‌های استفاده شده در ساخت آبنما:
سنگ لاشه‌ای
سنگ ورقه‌ای
سنگ تراورتن
سنگ مرمر
سنگ قیچی
پوکه‌های معدنی


آبنمای فایبرگاس
آبنمایی از جنس فایبر گلاس به رنگ کرم در فضای باز
آبنماهای فایبرگلاس با وزنی سبک طراحی می‌شوند و وزن برخی از آبنماهای دیواری به 3 کیلوگرم هم نمی‌رسد؛ به همین دلیل حمل‌ونقل این آبنماها راحت می‌باشد. آبنماهای فایبرگلاس در انواع مختلفی از طرح‌های معاصر گرفته تا مدل‌های طبقه ای سنتی در دسترس هستند. فایبرگلاس در آبنما از مشکلاتی نظیر فرسایش براثر جریان آب که بر روی آبنماهای سنگی ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.



آبنمای سرامیکی
آبنمایی سرامیکی مشابه کوزه به رنگ سبز در فضای باغچه
آبنماهای سرامیکی از ظروف سرامیکی زیبا ساخته شده‌اند. شما می‌توانید از بین آبنماهای سفالی یا سرامیکی لعاب‌دار یکی را انتخاب کنید. آبنماهای سرامیکی به طور معمول کوچکتر از آبنما سنگی یا فایبرگلاس هستند و همین امر آن‌ها را برای پاسیوها، دکینگ‌ها و باغ‌های کوچک مناسب می‌کند. آبنماهای سرامیکی پیش ساخته را می‌توان از تامین کنندگان آبنما تهیه کرد، یا سفال را می‌توان خرید و به آبنما تبدیل کرد. این نوع آبنماها برای طراحی فضای تراس گاردن بسیار مناسب هستند.



آبنمای فلزی
آبنمایی طبقه ای از جنس فلز به رنگ نقره ای در حیاط
آبنماهای فلزی دارای ظاهری متمایز و کلاسیک هستند. آن‌ها معمولاً با مجسمه‌هایی از مردم یا حیوانات تزئین می‌شوند. فلزات معروف آبنما شامل برنز، مس، فولاد و آلومینیوم است. با گذشت زمان، هر دو آبنماهای برنزی و مسی به رنگ سبز تغییر رنگ می‌دهند، در حالی که آبنماهای فولاد ضدزنگ پوشش فلزی براق خود را حفظ می‌کنند. آبنماهای فلزی می‌توانند بسیار سنگین باشند، از 45 کیلوگرم تا بیش از 90 کیلوگرم.



چگونه می‌توان یک آبنما ساخت؟
آبنمای سنگی سه طبقه بصورت کاسه ای
آبنما از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: آب که از یک لوله بالا می‌رود و در یک چرخه مداوم به پایین می‌ریزد. یک پمپ، که باعث حرکت آب می‌شود و یک تکه مجسمه، که آب روی آن جریان دارد. این مجسمه را می‌توان از هر ماده‌ای که در برابر آب جاری مقاومت کند، ساخت. با استفاده از سنگ‌های بزرگ پیدا شده در محل، برخی از فلزات یا سفال می‌توان آبنمایی که در تصویر فوق نشان داده شده را ساخت. سیستم آبنما با یک ظرف ضدرطوبت یا حوضچه شروع می‌شود که سوراخی در زمین و مخزنی برای آب ایجاد می‌کند. بالای آن یک صفحه مشبک سفت و محکم قرار دارد که از ورود اشیاء بزرگ به حوضچه جلوگیری می‌کند.

پمپ شناور قلب سیستم است و در زیر خط آب حوضچه قرار دارد و جریان روان آب را از پایین به بالا هدایت کرده و فیلتر خوبی می‌کند. از آنجا که پمپ برقی است، فضای داخلی آبنما باید از بیرون در دسترس کامل باشد. همچنین بعد از ساختن آبنما باید برای تعمیر و نگهداری نیز در دسترس باشد، بنابراین باید سطح حفر شده را به اندازه کافی بزرگ کنید تا بتوانید وارد شوید، پمپ را از حالت قلاب خارج کرده و بیرون بیاورید. (سطح صفحه و تکیه‌گاه پشتیبانی را می‌توان با سنگهای کوچک یا حتی مالچ استتار کرد.) لوله‌ای که آب را به قسمت بالای مجسمه منتقل می‌کند روی پمپ قرار دارد. همچنین شامل یک دریچه توپی کوچک است که به شما امکان می‌دهد جریان آب را تنظیم کنید.
منبع : فروشگاه ابنما در مشهد سیگما 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.