با آن که چند دهه است انیمیشن تبدیل به یک رسانه محبوب میان مردم شده، ساخت انیمیشن سه بعدی همچنان شبیه به جادوگری به نظر می رسد. افراد اغلب می پرسند "چگونه شخصیت های طراحی شده را به حرکت وادار می کنند؟". در این مقاله مراحل ساخت انیمیشن سه بعدی را شرح می دهیم تا نشان دهیم پشت درهای استودیوهای انیمیشن سازی بزرگ چه می گذرد.

فرایند ساخت انیمیشن سه بعدی در 20 مرحله

مرحله پیش تولید

1- داستان

داستان جوهره اصلی آن چه که خلق می کنید است. فیلم های انیمیشنی بزرگ به خاطر داستان فوق العاده خود به موفقیت رسیده اند. در این مرحله نویسندگان باید متن فیلم نامه را بنویسند. سایر مراحل تولید بر اساس داستان پیش برده می شوند.


2- کشیدن استوری بورد

در این مرحله فیلمنامه به صحنه های کوتاه شکسته شده و مثل رمان های گرافیکی به شکل چند پنل ترسیم می شود. استوری بورد به کارگردان کمک می کند تا دید کلی نسبت به فیلم داشته باشد. سپس بر اساس این بینش کلی می تواند درباره عناصر فیلم بهتر تصمیم گیری کند.

3- ویرایش- فاز اول

پس از آن که استوری بوردها نهایی شدند، برای تیم ویراستاران فرستاده می شوند. تیم ویرایش با همکاری کارگردان اجزای مختلف فیلم را با زمانبندی و دیالوگ ها به صورت یک انیمیشن خام می سازند. نتیجه کار آن ها مجموعه ای از تصاویر استوری بورد، صدای گویندگان، موسیقی و صداهای موقت است که بنیاد انیمیشن اصلی را تشکیل می دهد.

4- توسعه بصری

طراحان مفهومی و توسعه دهندگان بصری ظاهری که فیلم در نهایت خواهد داشت را خلق می کنند. آن ها تک تک اجزای انیمیشن از قبیل شخصیت ها، محیط و تصاویر پس زمینه، اسباب و وسایل و ترکیب رنگ هر صحنه را طراحی می کنند.

5- پیش از به تصویر کشیدن

در این مرحله هنرمندان با استفاده از کامپیوتر و با در نظر گرفتن فیلمنامه و استوری بوردها، محیط فیلم را به صورت سه بعدی می سازند. این مرحله دروازه ورود به مرحله تولید انیمیشن است. اگر شخصیت ها و محیط به خوبی مدلسازی شوند، می توان خروجی این مرحله را مستقیماً انیمیت کرد.

مرحله تولید

6- مدلسازی

مدل سازان طراحی مفهومی دو بعدی را به مدل های سه بعدی تبدیل می کنند. آن ها شخصیت ها و اشیا را در محیط نرم افزارهای مدلسازی می تراشند و روی آن ها تا جایی کار می کنند که رضایت کارگردان جلب شود.

7- کار کردن روی سطوح

هنرمندان در این مرحله برای شخصیت ها، اشیا و صحنه ها رنگ، بافت و سایه خلق می کنند. آن ها همچنین اطمینان حاصل می کنند که سطوح ایجاد شده برای مدل های سه بعدی با طراحی های مفهومی خلق شده توسط واحد توسعه بصری هماهنگ باشد.


 


8- ریگ بندی

ریگینگ یا استخوان بندی یعنی ایجاد اسکلت های سه بعدی برای شخصیت ها. این اسکلت ها برای انیماتورها نقش عروسک های خیمه شب بازی را ایفا خواهد کرد. کارشناسان ریگ بندی محیطی را می سازند که انیماتورها می توانند در آن مفصل ها و اجزای چهره کاراکترها را تغییر و حرکت دهند.

9- لی اوت / آماده سازی برای انیمیت کردن

هنرمندان که در بخش پیش از انیمیت کردن فعالیت می کنند، محصول کار سایر بخش ها را وارد محیط سه بعدی می کنند.

10- انیمیت کردن

انیماتورها به شخصیت ها جان می بخشند. آن ها با استفاده از ریگ ها موقعیت مکانی اجزای بدن شخصیت ها را تعیین می کنند. وظیفه انیماتورها روایت داستان با استفاده از زبان بدن و حالت چهره کاراکتر است. اغلب انیماتورها صحنه های فیلم را خودشان بازی می کنند و از آن فیلم برداری می کنند تا بعد به عنوان مرجع از آن استفاده کنند.

11- پر کردن صحنه ها

این بخش وظیفه دارد صحنه هایی از فیلم که پر از جمعیت است را بسازد. آن ها تلاش می کنند اعمال و حرکات شخصیت های پس زمینه تا حد ممکن واقعی به نظر برسد.

12- شبیه سازی/ جلوه های ویژه شخصیت ها

هنرمندان در این مرحله مسئول حرکت دادن هر آن چه روی بدن شخصیت ها وجود دارد هستند. از جمله لباس ها، مو، خز یا پر. آن ها همچنین برخورد کاراکترها با اجسام را شبیه سازی می کنند. به عنوان مثال هنگامی که شخصیت روی یک مبل می نشیند، هنرمندان این بخش وظیفه دارند تغییر شکل رویه مبل را نمایش دهند.

13- جلوه های دیجیتالی/ FX

هنرمندان FX تمام جزئیات کوچکی که بر اثر رخدادهای فیلم ایجاد می شوند را می سازند. مثل تغییراتی که در صحنه در اثر انفجار رخ می دهد یا کارهایی که اثری از خود به جای می گذارند مثل ردپا. آن ها باید اطمینان حاصل کنند که این جزئیات به خوبی و به صورت واقع گرایانه پرداخت شده باشند.

14- نظارت کارگردان فنی

این افراد مسئول برطرف کردن مشکلات فنی که در طول زمان تولید اتفاق می افتند هستند.

15- مت پینتینگ

هنرمندان بخش مت پینتینگ صحنه های زمینه انیمیشن نظیر کوهستان، اقیانوس، آسمان، افق و نماهای شهری را نقاشی می کنند. آن ها از پالت رنگی که توسط بخش توسعه بصری ساخته شده استفاده می کنند و ظاهر دنیای انیمیشن را می سازند.

16- نورپردازی

مرحله نورپردازی به دانش فنی و هنری زیادی نیاز دارد. خود این مرحله معمولا به دو قسمت تقسیم می شود: نورپردازی کلی صحنه و نورپردازی روی کاراکترها و اشیاء.
برای دیدن انیمیشن 3 بعدی ساخته شده در پارت انیمیشن به لینک زیر مراجعه کنید :
https://partanimation.com/%d8%b3%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d8%a7%d9%86%db%8c%d9%85%db%8c%d8%b4%d9%86-%d8%b3%d9%87-%d8%a8%d8%b9%d8%af%db%8c/

مرحله پس از تولید

17- ترکیب بندی

در این مرحله عناصر دیگری به صحنه اضافه می شود و هنرمندان تلاش می کنند تمام عناصر موجود در صحنه در کنار هم با ترکیب مناسبی قرار بگیرند. ایجاد پرسپکتیو مناسب و تصحیح جزئی رنگ ها از دیگر وظایف این بخش است. در این مرحله ظاهر نهایی فیلم پرداخته می شود.

18- افزودن صدا و موسیقی

تدوین نهایی باید پیش از این مرحله انجام شود. زیرا تغییر کوچکی در حد چند فریم می تواند تنظیم صدا و تصویر را به هم بزند. به همین خاطر این مرحله از آخرین مراحل پس از تولید است.

19- ویرایش- فاز دوم (در طول تمام مراحل تولید و پس از تولید)

هنگامی که یک صحنه انیمیت شده جدید، نورپردازی یا ترکیب بندی برای ویراستاران فرستاده می شود، آن ها تلاش می کنند که هر خروجی با خروجی های قبل از خود هماهنگ باشد.

20- تصحیح رنگ

اگرچه نورپردازان و هنرمندان بخش ترکیب بندی تلاش می کنند که تمام صحنه های فیلم دارای یکپارچگی باشد، اغلب سهمشان تنها بخش کوچکی از فیلم است. وظیفه این بخش حفظ یکپارچگی تصاویر در طول فیلم است.