انیمیشن چیست؟
انیمیشن روشی است که در آن تصاویر و فریم ها به صورت پی در پی به حرکت در می آیندکه بوسیله کامپیوتر و نرم افزارهای مخصوص به صورت دو بعدی و سه بعدی و کوتاه و بلند تولید می شوند. درقدیم برای ساخت انیمیشن ، تصاویر با دست روی کاغذ ترسیم می شد یا عروسک آن ساخته می شد و به صورت فریم به فریم با تغییر جهت عکاسی می شد و با نرم افزار به صورت پی در پی به نمایش گذاشته می شد و حرکت را نشان می داد که به این روش استاپ موشن می گویند.
تاریخچه انیمیشن
تاریخچه انیمیشن به نقاشی های غار دوران پارینه سنگی، قبل از میلاد و حجاری های روی سنگ ها که حیوانات را در حالت حرکت به تصویر می کشیدند بر می گردد.اولین انیمیشن توسط امیل کوهل فرانسوی اصل به نام حادثه در خانه آدمک ها ساخته شده و انیمیشن های والت دیزنی در سال ۱۹۲۳ آغازگر دنیای پرهیجان و زیبای انیمیشن است که در سال ۱۹۶۶ بعد از ۴۳ سال فعالیت والت دیزنی توانست، اعتبار و ارزش خاصی برای نقاشی متحرک در دنیا فراهم آورد وبنیانگذار انیمیشن شد .
مراحل انیمیشن سازی
ساخت انیمیشن سه مرحله ی کلی دارد:پیش تولید ، تولید ، پس تولید ، که هر کدام به مراحل جزئی تری تقسیم می شوند.
برای ساخت انیمیشن سه بعدی اینجا کلیک کنید
پیش تولید:
در این مرحله تمام مراحلی که برای تولید انیمیشن اصلی نیاز هستند اجرا می شوند .
ایده:
در این مرحله شما ایده ی کارتان را به دست می آورید. ایده جزء مراحل اصلی انیمیشن است.
فیلم نامه :
در این مرحله شما باید برای ایده تان داستان و فیلم نامه ای بنویسید.
دیالوگ :
در صورتی که انیمیشن شما یک انیمیشن صامت نبوده باید دیالوگ هایی( گفتگو بین کاراکتر ها ) را برای کاراکتر ها در نظر بگیرید.
استوری برد یا استوری ریل :
در این مرحله شما باید زاوایای دوربین ، صدا گذاری ، نور پردازی ، جهت حرکت مدل ها و … را به زبان ساده و یک تصویرکلی از انیمیشن رابه صورت بخش به بخش بر روی کاغذ یا استورد برد نرم افزار ارائه دهید . و دو حالت دارد:
الف-استوری برد:
در این حالت شما انیمیشن را در ذهن دارید سپس از هر چند ثانیه ی انیمیشن تصاویری را روی کاغذ یا رایانه نقاشی می کنید .
ب -استوری ریل:
در این حالت شما انیمیشن را در ذهن دارید ولی چند تا فریم از انیمیشن را روی کاغذ میکشید به طوری که با به هم پیوستن آنها انیمیشنی ساده را در اختیار دارید ( این کار بسیار سخت تر و طولانی تر از استوری برد است و توصیه میکنیم در ابتدا استوری برد شروع کنید)
اطلاعات:
دراین مرحله ، نرم افزار ها ، تکنیک ها ، هزینه ها و … را برای ساخت انیمیشن بررسی می کنید. مثلا چه نرم افزار هایی برای این کار نیاز دارید و چه هزینه هایی را باید انجام دهید و چه صحنه هایی با چه تکنیک هایی ساخته می شوند و….
تولید:
دراین مرحله با توجه به مرحله پیش تولید انیمیشن ساخته می شود.
مدلینگ :
در این مرحله تمام اشیاء و موجوداتی که ساخته میشود تک رنگ هستند و هیچ بافتی ندارند که بتوان آنها را به اجسامی مانند : مو ، فلز ، پوست ، چرم و … تشبیه کرد .
تکسچرینگ و متریال :
در این مرحله شما باید به مدل هایی که ساخته اید یک بافت بدهید که دو جزء دارد
الف-
تکسچر یا همان تصویر:
دراین مرحله تنها تصویری از مواد را روی مدل خود می اندازید که فقط رنگ ها با هم تفاوت دارند و بافت ها یکسان هستند.
ب-
متریال یا بافت :
در این مرحله شما برای نرم افزار تعریف میکنید که این جسم چیست و چه ویژگی هایی دارد زیرا هر جسمی به خودی خود مقدار بازتاب ، شفافیت ، شکست نور ، درخشش ، حالت و بافت مخصوص به خود را داراست.
ریگینگ یا همان استخوان بندی :
مدل شما دارای بافت است ولی اگر این مدل انسان باشد چگونه باید حرکت کند؟ در این مرحله باید استخوان بندی مدل را مشخص کنید .
انیمیتینگ یا متحرک سازی :
در این مرحله شما باید به کمک استخوان ها انیمیشن خود را متحرک کنید.
نورپردازی:
در این مرحله شما باید نور پردازی صحنه را انجام دهید.
دوربین:
در این مرحله شما باید دوربین های صحنه تان را بچینید و زوایای دوربین را طبق استوری برد یا استوری ریل شبیه سازی کنید.
سیمولیتینگ یا شبیه سازی:
اگر در انیمیشن شما آتش ، دود و غبار،سیالات، انفجار،تخریب، پارچه ها،موها و … در کل مواردی که به صورت نامنظم هستند وقابل ساخت نیستند مانند مایعات و آتش و پارچه وجود داشت باید در این مرحله آنهارا شبیه سازی کنید. در این مرحله نیاز به سیستم ها قدرتمند برای شبیه سازی های هرچه بهتر هستیم.
رندر:
در این مرحله تمام مراحل انجام شده ولی باید فایل انیمیشن را به پیکسل هایی تبدیل کرد که در تمام نمایشگرها قابلیت نمایش را داشته باشند این خروجی رندر نامیده می شود.
پس تولید:
در این مرحله رندری که گرفته شده را ویرایش میکنید تا انیمیشن زیباتر شود.
کامپوزیت:
در این مرحله لایه های انیمیشن رندر شده را روی هم قرار می دهیم و از افکت های مختلف برای زیبا تر شدن هر لایه استفاده می کنیم و با ترکیب لایه ها به کیفیت مطلوب می رسیم.
جلوه های ویژه:
در این مرحله جلوه های ویژه دوبعدی یا سه بعدی به انیمیشن اضافه می کنیم.
تدوین:
در این مرحله تمامی سکانس ها را به هم متصل و یرایش می کنیم تا یک انیمیشن متوالی بوجود بیاد.
صدا گذاری :
در صورتی که انیمیشن صامت و بی کلام نباشد. گروهی از انیماتور ها ویرایش صدا، صدا گذاری و جلوه های صوتی را به انیمیشن اضافه می کنند. اگر در این مرحله از تولید انیمیشن نیاز به ضبط صدا باشد، این گروه باید با ابزارهای فنی ضبط صدا نیز آشنا باشند.
موسیقی و جلوه های صوتی:
موسیقی های متناسب با ژانر انیمیشن در این مرحله روی انیمیشن قرارداده میشود و همچنین صوت های پس زمینه مانند صدای اجسام و حیوانات و … با انیمیشن ترکیب می شود.
رندر نهایی:
درپایان انیمیشن را رندر نهایی می کنند تا فایل به صورت فیلم آماده ی پخش در هر نمایشگری شود.
- ۰ ۰
- ۰ نظر