امروزه بیشتر وقت کودکان، نوجوانان و حتی جوانان به استفاده از گوشی، تلویزیون و مشاهده فیلم ها و انیمیشن ها اختصاص یافته است. شاید در نگاه اول اهمیتی نداشته باشد که انیمیشنی که مشاهده می کنیم به صورت دو بعدی است یا سه بعدی ولی افرادی که علاقه زیادی در زمینه انیمیشن و بازی دارند و ساعات زیادی از روز را مشغول تماشای انیمیشن هستند، نسبت به این موضوع حساسیت دارند.
انیمیشن های سه بعدی غالبا طی چندین سال اخیر بیشتر رواج یافته اند و تا قبل از آن انیمیشن های دو بعدی ساخته و منتشر می شد. البته امروزه کماکان انیمیشن های دو بعدی نیز ساخته و پخش می شوند.
در حقیقت هر یک از این نوع از انیمیشن ها طرز ساخت متفاوت، ابزار های اولیه مختلف و همچنین نحوه پخش متعددی را دارند. پرداختن به تفاوت انیمیشن های دو بعدی و سه بعدی و همچنین معایب و مزایای هر یک از آن ها می تواند نسبت به آشنایی بیشتر افراد در مورد انیمیشن ها تأثیر گذار باشد.
حتی شما خودتان می توانید با کامپیوتر شخصیتان یک انیمیشن دو بعدی و حتی سه بعدی ساده بسازید. بحث دو بعدی و سه بعدی بودن علاوه بر فیلم ها و انیمیشن ها در بازی های رایانه ای نیز مطرح می گردد.
بررسی اشکال یک بعدی
شما بر روی یک کاغذ هر خطی بکشید، آن خط، یک بعدی به شمار می آید. خط کشیده شده دارای یک مشخصه است که به آن طول گفته می شود. اگر بخواهید این خط را با استفاده از خط کش اندازه بگیرید، به عدد هایی مثل پنج سانتیمتر یا غیره می رسید. پس هر خطی که یک مشخصه به نام طول دارد، خط یک بعدی است. اما آن خط هیچ عرض و طولی ندارد.
بررسی اشکال دو بعدی
شکل هایی همچون، مثلث، مربع، دایره و غیره شکل های دو بعدی اند. این شکل ها دارای دو مشخصه به نام عرض و طول هستند. چنانچه یک مستطیل یا یک مربع بر روی کاغذ بکشید، می گویید پنج سانتیمتر عرض و شش سانتی متر طول دارد؛ پس معلوم می شود که اشکال شما دارای دو مشخصه عرض و طول هستند. به این اشکال دو بعدی می گویند. شکل هایی مثل مربع دارای ارتفاع نیستند و ارتفاع آن ها صفر است.
اشکالی مانند کاغذ دو بعدی در دنیای واقعی هم وجود دارند. چون طول و عرض آن ها را می توان اندازه گرفت؛ ولی ارتفاعی ندارند. چنانچه جسم یا شیئی فقط عرض و طول داشته باشد، حجم ندارد.
بررسی اشکال سه بعدی
شکل هایی مانند یخچال، مکعب، خودکار، مخروط، استوانه و غیره سه بعدی هستند. غیر از طول و عرض، این اشکال دارای مشخصه سوم نیز هستند. یعنی ارتفاع نیز دارند.
شکلی که هر سه مشخصه عرض و طول و ارتفاع را دارا باشد، به آن سه بعدی گفته می شود. یعنی در حقیقت این شکل حجم نیز دارد. اگر گفته شود بر روی کاغذ یک میوه قرار دهید به نظر نمی رسد حرف جالبی باشد اما چنانچه بگویند که داخل یخچال یک میوه قرار دهید این یک حرف کاملا منطقی و عملی است.
شکل های مختلفی وجود دارند که بیانگر همین موضوع هستند. بعضی از اشکال وجود دارند که تنها عرض و طول دارند. اما اشکالی نیز وجود دارند که هم عرض و طول و هم ارتفاع دارند.
انیمیشن دو بعدی
انیمیشن دو بعدی به انیمیشن هایی گفته می شود که دو بعد عرض و طول را دارا هستند و مثل نقاشی می مانند. این انیمه ها اغلب دو بعدی هستند (البته در اکثر اوقات).
انیمیشن هایی دو بعدی هستند که با نرم افزار های هارمونی، تون بوم و انیمه استودیو و… ساخته می شوند. به عنوان مثال می توان انیمیشن دو بعدی آرمن را نام برد. ولی اگر بعضی از نقاط آن، مانند هواپیما را نگاه کنید به صورت سه بعدی ساخته شده اند. نمونه های مختلف دو بعدی انیمیشن را می توان در اینترنت پیدا کرد.
تعریف انیمیشن دو بعدی
داستان ها، شخصیت ها و زمینه ها در یک انیمیشن دو بعدی، همگی در محیط های دو بعدی وجود دارند که شکل ها از چپ و راست و همینطور از بالا و پایین می توانند حرکت کنند. به عبارتی دیگر در انیمیشن دو بعدی، تصاویر و شکل ها بر پایه دو محور X و Y رسم می شوند. به نظر می رسد که این انیمیشن ها مسطح و تخت و صاف هستند و عمقی ندارند.
انواع انیمیشن دو بعدی
انیمیشن های دو بعدی از نظر طریقه ساخت به سه دسته قسمت می شوند.
- انیمیشن های رسم دستی: کارتون های قدیمی که در آن ها صحنه ها و شکل ها فریم به فریم توسط دست رسم می شدند، از این نوع انیمیشن ها هستند.
- موشن گرافیک: انیمیشن هایی که تصویر های آن با گرافیک برداری توسط نرم افزار رسم می شوند.
- تخته سفید: انیمیشن هایی مشابه انیمیشن های رسم دستی که بر روی تخته هایی به زمینه رنگ سفید رسم می شوند.
تخته سفید و موشن گرافیک نسبت به انیمیشن های رسم دستی، در صنعت به صورت یادگیری آنلاین بسیار محبوب هستند. خیلی سریع می شود آن ها را ساخت و در مقایسه با رسم دستی هزینه زیادی دارند. می توان در موشن گرافیک، تصویر های پیچیده تر و با رنگ های متنوع و دلخواه ترسیم کرد. به همین ترتیب، بازی ها نیز امکان دارد دو بعدی یا سه بعدی باشند. روش تشخیص آن ها نیز به گونه ای است که ذکر شد.
انیمیشن سه بعدی
انیمیشن و بازی هایی که به صورت سه بعدی ساخته می شوند، اشکال سه بعدی دارند. یعنی دارای سه تا مشخصه طول، عرض و ارتفاع هستند. در نتیجه می توان گفت این شکل ها دارای حجم نیز هستند. به عنوان مثال، می توان انیمیشن ساخت ایران، نبرد خلیج فارس را نام برد که تکنیک آن به صورت سه بعدی است.
بازی ها و انیمیشن های سه بعدی به کمک نرم افزار های مختلف مانند تری دی مکس، مایا و بلندر تولید می گردند. انیمیشن مربی اژدها نیز یکی دیگر از انیمیشن های مشهور سه بعدی است. اگر بررسی کنید خواهید دید که این انیمیشن دارای حجم و هر سه مشخصه طول، عرض و ارتفاع است.
به عنوان مثال اگر به سر اژدها توجه کنید، می بینید که آن را نمی توان با استفاده از نقاشی تولید کرد و شکلی سه بعدی است. شاید سر اژدها را بتوان به عنوان یک استوانه در نظر گرفت.
انیمیشن دو بعدی یا سه بعدی
امروزه انیمیشن های تولید شده را به صورت کلی به دو دسته انیمیشن دو بعدی و سه بعدی تقسیم بندی می نمایند. وقتی که از انواع انیمیشن ها صحبت می کنیم، ویژگی و خصوصیات آن ها با یکدیگر، مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد. حقیقت این است که واژه بهتر را نمی توان به یکی از آن ها نسبت داد چون هر یک از آن ها ویژگی های خاص خودشان را دارند که هر یک را از دیگری متمایز می کند.
برای سفارش ساخت انیمیشن تبلیغاتی 3 بعدی با کیفیت اما ارزان قیمت به پارت انیمیشن مراجعه کنید
بررسی اشکال سه بعدی
شکل هایی مانند یخچال، مکعب، خودکار، مخروط، استوانه و غیره سه بعدی هستند. غیر از طول و عرض، این اشکال دارای مشخصه سوم نیز هستند. یعنی ارتفاع نیز دارند.
شکلی که هر سه مشخصه عرض و طول و ارتفاع را دارا باشد، به آن سه بعدی گفته می شود. یعنی در حقیقت این شکل حجم نیز دارد. اگر گفته شود بر روی کاغذ یک میوه قرار دهید به نظر نمی رسد حرف جالبی باشد اما چنانچه بگویند که داخل یخچال یک میوه قرار دهید این یک حرف کاملا منطقی و عملی است.
شکل های مختلفی وجود دارند که بیانگر همین موضوع هستند. بعضی از اشکال وجود دارند که تنها عرض و طول دارند. اما اشکالی نیز وجود دارند که هم عرض و طول و هم ارتفاع دارند.
روش تولید انیمیشن سه بعدی
تولید انیمیشن سه بعدی، با استفاده از همان ترتیب خاص موجود که به سه قسمت اصلی و کلی، مدل سازی، چیدمان و متحرک و رندر کردن تقسیم می گردند، آغاز می شود. مدل سازی کردن قسمتی است که طریقه تولید اشیاء سه بعدی در یک صحنه مخصوص را تعریف می کند.
در متحرک سازی و چیدمان، فرآیندی پیگیر می شود که برای متحرک سازی و قرار دادن اشیاء در یک صحنه مخصوص، تشخیص داده می شود. در پایان رندر کردن، یک خروجی یا نتیجه کامل از گرافیک کامپیوتری را تعریف می نماید که در آن خصوصیت هایی مانند زاویه و میزان تابش نور به شی هم تعیین می گردند.
ضمن طراحی سه بعدی در ساخت انیمیشن سه بعدی، اشیاء موجود در صحنه و المان ها و تنظیم زاویه و میزان تابش نور و افزودن سایه ها از صحنه مورد نظر تصویر برداری می شود که در حقیقت با کمک تصویربرداری، قصه یا داستان انیمیشن روایت می شود.
- ۰ ۰
- ۰ نظر