انیمیشن تبلیغاتی، ویدئویی کوتاه است که به طور واضح و سریع اطلاعات را به مخاطب منتقل میکند. اغلب کسب و کارها برای تبلیغ برند در رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، آپارات و… از انیمیشن و یا موشن گرافیکهای ساده استفاده میکنند. محبوبیت این نوع ویدئوها همچنان در حال افزایش است و راهکاری عالی برای معرفی محصول و اطلاع رسانی درباره برند میباشد. هزینه ساخت انواع انیمیشنها متفاوت است و معمولا محتواهای ویدئویی تبلیغاتی توسط تیمهای حرفهای ساخته میشوند.
فهرست مطالبی که در این مقاله مطرح شدهاند عبارتند از: هزینه ساخت انیمیشن تبلیغاتی، سفارش ساخت انیمیشن، مهارتهای لازم برای ساخت انیمیشن، انواع انیمیشن تبلیغاتی، فیلمنامه و کاراکترهای انیمیشن تبلیغاتی.
سفارش انیمیشن تبلیغاتی
تهیه انیمیشن تبلیغاتی بر فروش محصولات تاثیر زیادی دارد. اگر این نوع محتوای ویدئویی متناسب با نیاز مشتریان تهیه شود میتواند بیشترین اطلاعات را درباره محصول و برند ارائه دهد. در حال حاضر برای آماده سازی انیمیشنهای دو بعدی از نرم افزارهای Adobe مانند Adobe Animate CC، Adobe After Effects و یا برنامه Moho استفاده میشود. همچنین انیمیشنهای سه بعدی با نرم افزارهایی مانند Autodesk 3D Max، Cinema 4D و Autodesk Maya ساخته میشوند.
بهتر است برای سفارش انیمیشن تبلیغاتی سرمایه مورد نیاز آن برآورد گردد. معمولا استودیوهای انیمیشن بر اساس سبک و مدت زمان محتوای ویدئویی بودجه آن را تعیین میکنند. باید دقت داشت که ویدئوهای تبلیغاتی هویت یک برند را به مخاطب می شناسانند. منطقی است که سرمایهگذاری برای ساخت انیمیشنهای با کیفیت ایده مناسبی است تا یک برند به طور صحیح به مشتریان معرفی گردد. در صورتی که انیمیشنها خلاقانه و جالب ساخته شوند میتوانند بازخورد خوبی از مخاطب دریافت کنند. همچنین ارتباط برند با مشتری را بهبود بخشند و در نهایت فروش محصولات را افزایش دهند. این نوع تبلیغات دقیقا آنچه را که مخاطب باید درباره محصول بداند به طور واضح بیان میکنند.
مهارتهای لازم برای ساخت انیمیشن
انیمیشنهای تبلیغاتی اثربخشی فعالیتهای بازاریابی را در مدت زمان کوتاهی افزایش میدهند. سازندگان انیمیشن، ویدئوهای تبلیغاتی فوق العاده و منحصر به فردی را طی مراحلی از جمله فیلمنامهنویسی، تهیه استوری بورد، طراحی تصاویر و متحرک سازی آنها، صداگذاری و تدوین آماده میکنند. هرچه مهارت گرافیستها بیشتر باشد و توانایی انجام کار با نرم افزارهای پیشرفته را داشته باشند، در مدت زمان کمتری محتوای ویدئویی را تهیه خواهند کرد. به عبارتی هرچه تیم سازنده انیمیشن حرفهایتر باشند، پروژه ساخت ویدئوهای تبلیغاتی را سریعتر به پایان میرسانند. البته بدیهی است که هزینه بیشتری نیز دریافت میکنند.
تهیه استوری بورد برای فیلمنامه مرحلهای زمانبر در تهیه انیمیشن تبلیغاتی است. به همین دلیل سفارشاتی که همراه با استوری بورد ساخته شوند ممکن است پرهزینهتر باشند. در واقع با ساخت استوری بورد علاوه بر هزینه مدت زمان انجام پروژه نیز بیشتر میشود. به عنوان مثال معمولا ساخت یک ویدئوی یک دقیقهای ۲ هفته طول میکشد اما اگر همراه با استوری بورد باشد ممکن است اجرای پروژه تا یک ماه زمان ببرد. علاوه بر آنچه گفته شد، اگر کارگردانی، تدوین و صداپیشگی محتوای ویدئویی توسط افراد متخصص و حرفهای انجام شود، هزینه ساخت انیمیشن تبلیغاتی افزایش خواهد یافت.
انواع انیمیشن تبلیغاتی
با توجه به پیشرفت فناوری در زمینه ساخت انواع انیمیشن، این نوع تبلیغات مسیر رو به رشدی را میپیماید. همواره صاحبان کسب و کار به دنبال طراحی موشن گرافیکهایی هستند که با شخصیت سازی و برخی مهارتهای دیگر، مخاطبان را جذب ویدئوی تبلیغاتی خود کنند. انواع انیمیشنهای تبلیغاتی به چهار دسته تقسیم میشوند که عبارتند از: موشن گرافیکهای ساده، انیمیشنهای دو بعدی، انیمیشنهای سه بعدی و استاپ موشن. هزینه ساخت انیمیشن تبلیغاتی با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود. انیمیشنهای سه بعدی میتوانند پرهزینهترین محتواهای ویدئویی باشند. به دلیل این که نسبت به انواع دو بعدی زوایای دید بیشتری ایجاد میکنند و ساخت آنها بسیار زمانبر است.
همانطور که اشاره شد، یکی از انواع انیمیشن تبلیغاتی استاپ موشن میباشد. طراحان برای ساخت استاپ موشن تصاویر هر فریم را کمی تغییر میدهند و از ادغام آنها محتواهای ویدئویی جذاب میسازند. موشن گرافیکها نمونهای دیگری از انیمیشنهای تبلیغاتی هستند که سریعتر و ارزانتر ساخته میشوند. به طور معمول در تبلیغات شبکههای اجتماعی این روش کاربرد زیادی دارد. اگرچه ساخت موشن گرافیکهای دو بعدی و سه بعدی نیز امکانپذیر است اما باید دقت کرد که سبک ویدئوهای موشن گرافیک بسیار سادهتر از انیمیشنهای حرفهای میباشد.
فیلمنامه و هزینه ساخت انیمیشن تبلیغاتی
نوع فیلمنامه و تعداد کاراکترهای آن از جمله عوامل تعیینکننده هزینه ساخت انیمیشن تبلیغاتی هستند. موضوعاتی که باید قبل از نوشتن فیلمنامه به آن توجه شود عبارتند از: هدف اصلی انیمیشن، ویژگیهای مخاطب، مدت زمان ویدئو، بودجه مورد نیاز و رسانهای که قرار است محتوای ویدئویی در آن منتشر شود. هدف اصلی ساخت انیمیشنهای تبلیغاتی معرفی محصول و اطلاعرسانی بیشتر درباره یک برند خاص است. سبک فیلمنامه و کاراکترهای آن بر اساس ویژگیهای مخاطب انتخاب میشود. در فیلمنامه نویسی برای ساخت انیمیشنهای تبلیغاتی از دو شیوه بیان متفاوت داستانی و یا روایی استفاده میگردد.
اگر فیلمنامه به صورت داستان باشد، پیام اصلی در قالب رویداد و یا اتفاق نمایش داده میشود.همچنین فیلمنامههایی که با بیان روایی باشند، به شیوه توصیفی و تحلیلی اطلاعات و مفاهیم را برای مخاطب روایت میکنند. معمولا هزینه فیلمنامههای داستانی بیشتر از نوع روایی است. علاوه بر این اگر کاراکترها و شخصیتهای انیمیشن منحصر به فرد و همراه با صدا باشند، هزینه نگارش فیلمنامه افزایش خواهد یافت. کاراکترهای بدون گویش و آرشیوی هزینه کمتری داشته و در هر دو نوع فیلمنامههای داستانی و روایی کاربرد دارند. به طور کلی پیچیدگی فیلمنامه و تعداد فریمهای انیمیشن دو عامل مهم در محاسبه هزینه ساخت انیمیشن تبلیغاتی هستند.
- ۰ ۰
- ۰ نظر