قانون استفاده از لباس کار در کارخانجات چیست ؟

۲۳ بازديد
همان‌طور که در مقاله‌های قبلی اشاره کردیم، قوانین مربوط به کار و تأمین اجتماعی پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد. این قوانین و مقررات برای حمایت از حقوق کارکنان مصوب شده و کارفرمایان موظف به اجرای آن‌ها در قبال کارکنان خود هستند. آگاهی کارکنان نسبت به این قوانین باعث می‌شود تا آن‌ها در احقاق حقوق خود راحت‌تر عمل کرد و از این بابت دچار خسران نشوند. در ادامه بررسی موضوعات مربوط به قانون کار در این مقاله قصد داریم قوانین مربوط به لباس کار و لوازم ایمنی را با هم مرور کنیم.  همچنین خدمات مشاوره تأمین اجتماعی و قانون کار را برای اطلاع کاربران از قوانین مربوط به این موضوع را نیز تشریح خواهیم کرد.

برای خرید لباس کار از تولیدی لباس کار  در تهران برای کارخانجات و کارگاه ها ، به فروشگاه آنلاین لباس کار دوخت یادگار مراجعه کنید . 

 اهمیت استفاده از لباس کار و لوازم ایمنی در کارگاه

حفظ سلامت کارکنان  یکی از وظایفی است که قانون‌گذار آن را بر عهده کارفرما گذاشته است. محیط‌های کاری مختلف خطرات بسیار مختلفی برای کارکنان و کارگران ایجاد می‌کند که در صورت عدم رعایت موارد مربوط به ایمنی یا HSE  این خطرات می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی افراد شود. از ایمنی در برابر سرما و گرمای آب‌وهوا گرفته تا شرایط سختی که برخی از پروژه‌ها دارند،  اهمیت بسیار زیادی  برای سلامت افراد دارد. حال که قانون  و مقررات مربوط به کار، تهیه لباس و تجهیزات ایمنی را برای کارکنان را توسط کارفرما اجباری کرده است،  عدم استفاده از این وسایل می‌تواند یک اشتباه بزرگ و نابخشودنی توسط این افراد باشد. در ادامه با بررسی قوانین مربوط به لباس کار و لوازم ایمنی  هرچه بیشتر با اهمیت این موضوع در قانون کار آشنا خواهید شد.

 خدمات مشاوره تأمین اجتماعی و قانون کار در جهت استفاده از لوازم ایمنی

استفاده کردن از لباس کار و لوازم ایمنی و یا استفاده نکردن از آن‌ها هرکدام دارای مقرراتی است که هم کارفرما و هم کارگران بایستی به این مقررات احاطه داشته باشند. اینکه چه مواقعی مسئولیت خطرات وارد شده به کارگران به عهده کارفرما خواهد بود و چه مواقعی این مسئولیت از گردن وی ساقط خواهد شد،   از نکات حقوقی است که طرفین بایستی  از آن‌ها اطلاع داشته باشند. نحوه و کیفیت تأمین البسه نیز به صورت دقیق و کامل در قانون تشکیل شده و کارفرما برای این منظور بایستی حتماً طبق مواد قانونی اقدام نماید. عدم استفاده از این وسایل تهیه شده توسط کارکنان نیز یکی از موضوعات پرتکرار‌ای است که کارفرمایان معمولاً در خدمات مشاوره تأمین اجتماعی و قانون کار از وکیل پایه یک دادگستری جویا می‌شوند.

 انواع لباس کار برای حفظ ایمنی کارکنان

به اهمیت استفاده از لباس کار برای ایجاد حفاظت و ایمنی از کارکنان در محیط‌های کارگاهی پرداختیم. کاربران باید بدانند که ایمنی  برای هر کارگاه و هر شرایط شغلی تعریف مشخص و خاص خود را دارد. برای مثال فراهم آوردن شرایط ایمنی در یک محیط بیمارستانی و درمانی با محیط‌هایی مانند آتش‌نشانی یا خدمات جوشکاری با هم متفاوت خواهد بود. ازاین‌جهت لباس کار و لوازم ایمنی مربوط به این کارگاه‌ها نیز با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. برای هرکدام از پروژه‌ها و محیط‌های کاری که زیر نظر قانون کار قرار می‌گیرند، لباس کار و لوازم ایمنی‌ای مشخص و تعریف شده است که کارفرما بایستی که به این موارد اقدام تهیه لباس‌ها برای کارکنان نماید. برای آگاهی از نوع لباس کار مربوط به کارگاه خود می‌توانید از خدمات مشاوره تأمین اجتماعی و قانون کار استفاده نمایید.

مهم‌ترین موارد مربوط ‌به لباس کار و لوازم ایمنی در کارگاه‌های مختلف به شرح زیر هستند:

  • کلاه ایمنی
  • کفش ایمنی
  • دستکش ایمنی
  • لباس کار
  • گوشی ایمنی
  • کت‌وشلوار فرم
  • پیراهن فرم
  • اورکت و لباس گرم
  • مانتو
  • چکمه
  • بادگیر
  • کلاه کار لبه‌دار
  • شلوار ایمنی
  • کلاه کاسکت
  • عینک محافظ
  • روپوش ماسک و دستکش بهداشتی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.