نقش طراحی سایت در سئو وبسایت

۴۲ بازديد
آیا از اعجاز تأثیر طراحی سایت بر سئو و کسب موفقیت بیشتر در رتبه بندی موتورهای جستجو مطلع بودید؟! اوضاع عجیبی است… این روزها با فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ در ایران، قسمت تراژدیک زندگی ما این است که یکی ما را فیلتر کرده و دیگری ما را تحریم! با فیلترشکن تحریم کننده می آییم تا ببینیم فیلتر کننده در چه حالی است!


برای دریافت خدمات سئو سایت در مشهد و طراحی وبسایت حرفه ای به آژانس دیجیتال مارکتینگ پایا مراجعه کنید !

 



بسیاری از آنلاین شاپ ها به دنبال طراحی سایت و سئو کردن آن هستند و این دو اصلی ترین هدف پیج های بزرگ اینستاگرامی است. پیش بینی می کنیم که تا انتهای سال ۱۴۰۱ دوره طراحی سایت و دوره آموزش سئو جزو مهمترین، محبوب ترین و پرمخاطب ترین دوره های آموزشی در ایران باشند؛ زیرا متأسفانه نزدیک به نیم میلیون کسب و کار در شبکه های اجتماعی، ثبات مالی خود را از دست داده اند و رو به ورشکستگی هستند!

هم اکنون اکثر پیج های اینستاگرامی در کشور ایران رو به تعطیلی بوده و خیلی از صاحبان کسب و کار به آموزش در حوزه طراحی سایت و سئو روی آورده اند. در ادامه این مطلب قصد داریم تأثیر طراحی سایت بر سئو و کسب رتبه بالا در گوگل را بیان کنیم. همراه ما باشید.

سئو (به انگلیسی: SEO) مخفف کلمه بهینه سازی موتور جستجو (search engine optimization) بوده و به فرآیند بهینه سازی وب سایت و محتوای آن برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل اشاره دارد. اگر بتوانید به این هدف برسید، یعنی بتوانید در نتایج جستجوی گوگل رتبه های بالاتری کسب نمایید، قطعاً وب سایت شما ترافیک ارگانیک بیشتری کسب خواهد کرد.

ترافیک بیشتر عالی است، نه؟! با این حال، هدف نهایی سئو، افزایش نرخ تبدیل در وب سایت از طریق تماس های تلفنی، تکمیل فرم های وب، چت و… است. این تبدیل ها، سرنخ های واجد شرایطی هستند که کسب و کار شما باید به آنها توجه زیادی نشان دهد. اگر بتوانید تبدیل ها را افزایش دهید، کمپین سئو شما کار خود را به خوبی انجام داده است. وانگهی، بهتر است بدانید که سرمایه گذاری روی طراحی و سئو سایت، یک سرمایه گذاری عالی بازاریابی است.

طراحی سایت و سئو چه ربطی به هم دارند؟ چرا طراحی سایت در سئو مهم است؟

قبل از اینکه کاربران در وب سایت شما تبدیل به مشتری شوند، ابتدا باید بتوانند وب سایت شما را پیدا کنند. قابلیت یافت شدن در نتایج جستجو، اول از همه به داشتن یک وب سایتی بستگی دارد که به راحتی توسط گوگل پیدا و خزیده (کراول) می شود.

شاید شما بتوانید با بهینه سازی برای موتورهای جستجو، رتبه های خوبی کسب کنید و کاربران زیادی وارد سایت شما شوند، ولی اگر آنها در بدو ورود به سایت شما نتوانند به هدف مورد نظرشان برسند و هیچ گونه ارتباطی با فضای سایت شما برقرار نکنند، به نظر شما، آیا توانسته اید به هدف خودتان برسید؟

بگذارید با یک مثال بیشتر توضیح دهیم:

فرض کنید شما صاحب یک کافی شاپ هستید و هزینه زیادی هم صرف تبلیغات کرده اید و توانسته اید مشتریان زیادی هم جذب کنید. اما مشتریان در بدو ورود، با یک فضای درهم و برهم و آشفته ای مواجه می شوند، کیفیت موارد لیست شده در منوی شما هم تعریف زیادی ندارند و به مذاق مشتریان سازگار نیست! حتماً خودتان حدس زدید که می خواهیم چه بگوییم. شما شاید دیگر نتوانید این مشتریان ناراضی را در کافی شاپ خودتان ببینید. بله با وجود صرف هزینه های زیاد برای تبلیغات و موفق شدن در جذب مشتری، نتوانستید به هدف خودتان رسید.

حالا شما این مثال را با سئو و طراحی سایت مقایسه کنید تا به تأثیر طراحی سایت بر سئو پی ببرید. فضای کافی شاپ و طراحی سایت دقیقاً مشابه هم می باشند. اگر کاربرانی که از طریق سئو، وبسایت شما را پیدا کرده و وارد سایت شما شده اند؛ وقتی ببینند سایت درهم برهمی دارید، تمام فضای سایت شما پر از تصاویر، نوشته ها و… است، هیچ چیدمان، رنگ بندی، منوی ناوبری و دسته بندی مناسبی ندارید و… چه کار می کنند؟! قطعاً سایت شما را ترک می کنند و دیگر سئو کردن شما فرقی به حال تان ندارد. اینجاست که می توان به تأثیر طراحی سایت بر سئو پی برد.

عوامل مؤثر بر طراحی کاربرپسند یک وبسایت

بر کسی پوشیده نیست که یک وب سایت، یک ابزار بازاریابی ضروری برای کسب و کارهای آنلاین است. رازی که اکثر صاحبان مشاغل از آن مطلع نیستند، این است که آیا طراحی وب بر رتبه بندی و عملکرد سئو تأثیر می گذارد یا خیر؟ بله واقعیت این است که طراحی وب سایت شما بر عملکرد سئو شما تأثیر می گذارد.

سایت خود را با در نظر گرفتن کاربران نهایی طراحی کنید

در اینجا یک واقعیت جالب وجود دارد: الگوریتم Google اول از همه در ایندکس کردن، حالت موبایل پسند بودن یک وبسایت را در نظر می گیرد. این بدان معناست که گوگل از نسخه و محتوای موبایلی وب سایت شما برای ایندکس کردن (ذخیره محتوای وبسایت در پایگاه داده نتایج خود) و رتبه بندی استفاده می کند. اگر وب سایت شما ریسپانسیو یا سازگار با موبایل نبوده و به راحتی در گوشی های هوشمند قابل دسترسی نیست، پس مطمئن باشید که طراحی وب سایت شما قبلاً بر عملکرد SEO آن تأثیر گذاشته است اما نه به روش خوب!

آیا می دانستید که بیش از 60 درصد سرچ هایی که در موتورهای جستجو انجام می شود، از طریق تبلت و تلفن های همراه انجام می شود. پس اینجاست که باید طراحی غیر ریسپاسیو سایت را فراموش کنید و کاری کنید که همه کاربران مراجعه کننده به سایت صرف نظر از هر سایز دستگاهی که وارد می شوند، تجربه کاربری خوبی داشته باشند. و این امر ممکن نیست جز با طراحی یک سایت واکنش گرا یا سایت ریسپانسیو (responsive).

به طور سنتی، طراحان دیجیتال یک سایت را همانطور که در یک دستگاه دسکتاپی (رایانه رومیزی یا لپ تاپ) ظاهر می شود، طراحی می کنند. سپس، طراح یک طرح مشابه و در عین حال متفاوت را به طور کامل برای استفاده از تلفن همراه دوباره ایجاد می کند. این رویکرد اکنون منسوخ شده است زیرا بیش از ۵۴ درصد از کل ترافیک وب سایت در سراسر جهان از دستگاه های تلفن همراه است.

به دلیل اولویت دادن به ایندکس نسخه های موبایلی وبسایت توسط الگوریتم های گوگل، همراه با ترجیح کاربران برای خرید کالاها و خدمات از طریق تلفن‌ همراه شان، ضروری است که رویکرد اول موبایل پسند بودن را برای طراحی وب سایت خود در نظر بگیرید. یعنی به جای طراحی وب سایت خود برای کامپیوترهای دسکتاپ یا لپ تاپ، ابتدا وب سایت خود را طوری طراحی کنید که در یک دستگاه تلفن همراه ظاهر می شود. سپس به سراغ تجربه دسکتاپ بروید.

مزایای سایت های ریسپانسیو

  • یک وبسایت واکنش گرا به طور خودکار طرح و طراحی خود را با دستگاه خاصی که کاربر در آن مرور می کند مثل رایانه های شخصی رومیزی، لپ تاپ، تبلت و تلفن های هوشمند، تطبیق می‌دهد. در یک چشم به هم زدن، یک سایت واکنش گرا دستگاه کاربرانی را که از آن مرور می کنند تشخیص می دهد و بلافاصله وب سایت را مطابق با دستگاه رندر می کند. یعنی اندازه صفحه، وضوح، جهت و عناصر تعاملی به طور خودکار با دستگاه کاربر تنظیم می کنند.
  • کاربران موبایلی اینترنت در بدو ورودشان به سایت با تصاویر درهم، منوهای غیر قابل استفاده، دکمه های کوچک و… روبرو نمی شوند.
  • یک وب سایت واکنش گرا عملکرد سئو را بهبود نمی بخشد، اما تضمین می کند که امتیاز منفی از گوگل دریافت نکنید. به این دلیل که خزنده های Google نسخه تلفن همراهِ سایت واکنش گرای شما را به عنوان بخشی از ایندکس سازی موبایلی آن می‌ خزند. اگر وب سایت شما سازگار با موبایل نباشد، بر عملکرد سئوی شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.
  • در بین موتورهای جستجو محبوبیت بیشتری پیدا می کنید و قدرت سئو سایت شما به دلیل پوشش دهی همه کاربران و سازگاری با همه سایزهای نمایشگرهای مختلف مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ افزایش می یابد.
  • از آنجایی که گوگل می تواند محتوای سایت شما را راحت تر و بهینه تر ایندکس و نشانه گذاری کند، رتبه های بهتر و بالاتری در گوگل کسب می کنید و بازدیدکنندگان سایت شما افزایش می یابد.
  • تجربه کاربری (user experience) بهتر می تواند علاوه بر افزایش کیفیت وبسایت شما به نرخ تبدیل بالای بازدیدکننده به مشتری منجر شود.

حالا که فهمیدید، طراحی ریسپانسیو وب سایت روی سئو سایت تأثیر مثبت دارد؛ پس توصیه می کنیم وب سایت خود را بر روی یک چارچوب واکنش گرا طراحی کنید. برای بررسی اینکه آیا وب سایت شما با دستورالعمل های سازگار با موبایل گوگل مطابقت دارد یا خیر، از ابزار تست سازگار با موبایل گوگل  (Google’s mobile-friendly testing tool) استفاده کنید.

کور وب وایتال: آخرین حربه گوگل برای تمرکز سئو بر روی طراحی و عملکرد وب سایت

در سپتامبر 2021، گوگل از انتشار Page Experience Update (به روز رسانی تجربه صفحه) خود خبر داد که بر قابلیت استفاده از وب سایت ها تأکید دارد. به طور خاص، گوگل فاکتور رتبه بندی جدیدی را در به روز رسانی تجربه صفحه خود به نام کور وب وایتال (Core Web Vitals) به الگوریتم خود اضافه کرد.

Core Web Vitals یا هسته حیاتی گوگل مجموعه ای از معیارهایی هستند که Google برای اندازه گیری تجربه کاربر در یک وب سایت استفاده می کند تا وضعیت آن وبسایت را از نظر تجربه کاربری مشخص کند. به عبارت دیگر، گوگل می خواهد وب سایت شما برای استفاده آسان باشد. در Core Web Vitals  سه معیار وجود دارد. معیارهای گوگل برای تشویق وب سایت ها برای رعایت کور وب وایتال ها عبارتند از:

  1. بارگیری (بزرگترین رنگ محتوایی یا LCP): Largest Contentful Paint اندازه گیری می کند که چقدر طول می کشد تا بزرگترین المان محتوا (به عنوان مثال، تصویر بنر، ویدیو، فرم تماس و غیره) در صفحه شما در پنجره کاربر قابل مشاهده باشد. به زبان ساده،LCP سرعت بارگیری صفحه وب شما را اندازه گیری می کند. حتی صدم ثانیه زمان لود و سرعت بارگذاری کمتر سایت می تواند به معنای کسب رتبه های بالاتر باشد. اکر سرعت LCP شما 2.5 ثانیه یا کمتر از آن باشد، بسیار عالی خواهد بود.
  2. تعامل (تأخیر ورودی اول یا FID): First Input Delayسرعت تعامل کاربران با وب سایت شما را در مرورگر خود اندازه گیری می کند. اندک نگه داشتن کد وب سایت با کاهش اسکریپت های شخص ثالث، می تواند عملکرد سایت شما را برای FID بهبود بخشد. اگر FID شما برابر با 100 میلی ثانیه یا کمتر باشد، می توانید از جانب گوگل امتیاز خوبی کسب کنید.
  3. پایداری بصری (تغییر چیدمان تجمعی یا CLS): Cumulative Layout Shift میزان تغییرات بصری صفحه وب شما را پس از شروع تعامل کاربر با آن اندازه گیری می کند. هرچه نرخ پرش کمتر باشد، حداقل در ذهن گوگل تجربه بهتری برای بازدیدکنندگان وب سایت تان خواهید گذاشت. اگر امتیاز  CLS برابر  با 0.1 یا کمتر داشته باشید، امتیاز خوبی کسب کرده اید.

طراحی وب سایت چگونه بر کور واب وایتال و سئو تأثیر می گذارد؟

طراحی وب سایت شما بر امتیازات Core Web Vital و عملکرد SEO تأثیر می گذارد. هرچه طراحی و عملکرد وب سایت شما پیچیده تر باشد، عبور از Core Web Vitals سخت تر است. برای مثال ویدیوها، تصاویر بزرگ، انیمیشن ها و سایر عناصری که بر تجربه کلی کاربران در وب سایت شما تأثیر می گذارند ممکن است به عملکرد سئوی شما نیز آسیب بزنند.

هنگامی که وب سایت شما طراحی شد، این وظیفه یک توسعه دهنده وب با تجربه است که این ویژگی ها را به روشی سازگار با گوگل (به حداقل رساندن اسکریپت های شخص ثالث، فشرده سازی تصاویر و ویدیوها، و غیره) پیاده سازی کند تا اطمینان حاصل شود که وب سایت شما از سد  Core Web  Vitals  عبور خواهد کرد.

المان های تبدیل چه هستند و چگونه بر سئو تاثیر می گذارند؟

بسته به نوع کسب و کار و اهداف بازاریابی شما، المان های تبدیل سایت شما ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر یک تجارت الکترونیکی بخواهد محصولات بیشتری را از طریق وب سایت خود بفروشد، یک عنصر تبدیل ممکن است دکمه ای باشد که در صفحه محصول با عنوان «افزودن به سبد خرید» یافت می شود.

ما این موضوع را با ذکر یک مثال توضیح می دهیم. در این مثال ما بر عناصر تبدیلی تمرکز می کنیم که در هر کسب و کار خدمات مسکونی (به عنوان مثال، تهویه مطبوع، لوله کشی، برق، سقف، محوطه سازی و غیره) می توانند بر عملکرد سئو تأثیر مثبت بگذارند و سرنخ های واجد شرایط را افزایش دهد.

۳ عنصر تبدیل که هر وب سایت خدمات خانگی باید داشته باشد

 ۱- فرم‌های وب چسبنده (موبایل) و فرم‌های بالای تاشو (دسکتاپ)

در تلفن خود به صفحه اصلی وب سایت خود بروید، اما اسکرول نکنید. آیا دکمه چسبناکی در پایین یا بالا می بینید که به فرم وب منتهی می شود؟ به طور مشابه، از صفحه اصلی خود در لپ تاپ یا رایانه رومیزی دیدن کنید. آیا یک فرم وب در “بالا” قرار دارد که بدون پیمایش به راحتی قابل مشاهده است؟

اکنون به صفحه وب دیگری بروید. باز هم، هیچ جا پیمایش نکنید. آیا طراحی این صفحه وب شامل یک فرم بالای صفحه هم در صفحه نمایش موبایل و هم در صفحه دسکتاپ است؟ اگر به این سوال پاسخ “بله” دادید، کارتان عالی است.

وب سایت شما در حال حاضر دارای یکی از مهمترین عناصر تبدیلی است که هر وب سایت خدمات خانگی باید برای بهبود عملکرد سئو و ایجاد سرنخ های واجد شرایط بیشتر داشته باشد. این فقط یک راه است که طراحی وب سایت بر سئو تاثیر می گذارد.

2- شماره تلفن و دکمه های کلیک برای تماس (PHONE NUMBERS & CLICK-TO-CALL BUTTONS)

هر بازدید کننده ای از وب سایت شما، نمی خواهد فرمی را پر کند. برخی نیاز به خدمات اضطراری دارند یا ترجیح می دهند تلفن را بردارند و با کسی صحبت کنند. برای این بازدیدکنندگان، بسیار مهم است که شماره تلفن خود را در بالای وب سایت خود در دسکتاپ و دکمه چسبناک کلیک برای تماس در دستگاه های تلفن همراه داشته باشید. در صورتی که این موارد را فراموش کنید، مطمئن باشید که طراحی وب سایت شما بر روی تبدیل و عملکرد سئو سایت شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.

۳- متمایز کننده های برند

امروزه، صاحبان خانه نمی دانند وقتی نیاز به تعمیر خانه دارند، با چه پیمانکاری تماس بگیرند. در واقع، طبق تحقیقات انجام شده، اکثر کاربران هنگام جستجوی آنلاین، هیچ شرکتی را در ذهن ندارند. مثلاً به درصد مشتریانی که در هنگام جستجوی موارد زیر، یک شرکت خاصی را در ذهن نداشتند، توجه کنید:

  • تعمیر لوازم خانگی: ۸۰٪
  • شستشوی فرش: ۷۴٪
  • برق: ۹۰٪
  • بازسازی خانه: ۶۸٪
  • نظافت خانه: ۹۰٪
  • تهویه مطبوع: ۸۴٪
  • مراقبت از چمن: ۸۰٪
  • خدمات قفل سازی: ۸۸٪
  • نقاشی ساختمان: ۸۶٪
  • کنترل آفات: ۸۳٪
  • لوله کشی: ۷۶٪
  • ایزوگام سقف: ۸۰٪

از آنجایی که صاحبان خانه به یک برند خدمات خانگی نسبت به دیگر برندها وفادار نیستند، باید آنچه که شما را خاص می کند به کاربران نشان دهید. تمایز برند، شما را از رقبا جدا می کند و به بازدیدکنندگان وب سایت، دلایل قانع کننده ای ارائه می دهد که چرا باید با شما تماس بگیرند. اهرم هایی که می توانید از طریق آنها متمایز شوید و در طراحی سایت تان برای تأثیر مثبت بر تبدیل و عملکرد سئو سایت تان داشته باشید، عبارتند از:

  • نظرات مشتریان
  • تصاویر واقعی از تیم، دفتر، انبار و غیره
  • ارائه شماره و آدرس مناطق خدماتی
  • جوایز و اعتبارنامه ها
  • ارائه کوپن ها، تخفیف های مناسبتی و پیشنهادات تبلیغاتی
  • و…

توسعه دهندگان وب

کار یک طراح این است که یک وب سایت زیبا طراحی کند تا به شما برای خدماتی که ارائه می دهید، اعتبار آنلاین بخشد. یک طراح خوب، وجه تمایز شرکت شما را برجسته می کند و در عین حال کاربران را تشویق می نماید تا به یک لید و سرنخ واجد شرایط تبدیل شوند. با این حال، گوگل وب سایت شما را مانند یک کاربر مشاهده نمی کند، بلکه وب سایت ها را با خزیدن، خواندن و تفسیر کد HTML آنها «مشاهده» می کند.

وظیفه یک توسعه دهنده وب این است که یک طراحی زیبا را به کد HTML برگرداند که به راحتی توسط گوگل خزیده شود و بارگذاری آن برای کاربران، مدت زمان زیادی طول نکشد. پس هرچه کد کمتری برای ارائه طراحی و عملکرد یکسان نیاز باشد، بهتر است. وب سایت های عالی به راحتی توسط گوگل خزیده می شوند و به سرعت برای کاربران بارگذاری می شوند، که هر دو تاثیر مثبتی بر عملکرد SEO  دارند.

توسعه دهندگان وب قهرمانان گمنام طراحی وب عالی هستند، آنها پلی بین طراحی سایت و سئو ایجاد می کنند و اطمینان می دهند که طراحی وب سایت شما تأثیر منفی بر عملکرد سئوی شرکت شما ندارد.

کار را به دست کاردان بسپارید!

قبلاً گفتیم، و باز هم می گوییم که طراحی وب سایت روی سئو تأثیر می‌گذارد. با این حال، تأثیر کمتری بر رتبه بندی شما داشته ولی بر روی تبدیل ها و میزان تولید سرنخ های واجد شرایطی که وب‌سایت شما در هر ماه ایجاد می کند، تأثیر بیشتری دارد.

طراحی وب عالی نرخ تبدیل وب سایت را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند تا حجم سرنخ خود را از بازدیدکنندگان وب سایت به حداکثر برسانید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.