سئو تکنیکال چیست ؟

۸ بازديد

ر جلسات پیش بلوک سئو آموختید سئو چیست و الگوریتم‌های گوگل که بر روی سئوی سایت اثر دارند بررسی شدند. همان طور که پیش از این گفته شد، یکی از بخش‌های مهم که باید در سئوی سایت به آن توجه کرد سئو تکنیکال یا سئو فنی است.

چک لیست سئو تکنیکال به موارد فنی سایت شما اشاره دارد که بر روی ورودی گرفتن از جستجوی ارگانیک اثر دارند؛ مانند معماری سایت، بهینه بودن نسخه موبایل و سرعت سایت. این جنبه سئو ممکن است چندان به چشم نیایند، اما نتایج آن بسیار باورنکردنی است.

اولین قدم در بهبود سئو تکنیکال این است که بدانید وضعیت فعلی سایت چگونه است. مرحله دوم برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی اصول سئو تکنیکال است که آن را قدم به قدم بررسی می‌کنیم.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال مربوط به هر اقدامی است که کراول کردن (crawl) و ایندکس کردن (index) سایت را برای موتورهای جستجو آسان‌تر می‌کند. در مرحله کراول کردن هر موتور جستجو از ربات‌های خود استفاده می‌کند تا صفحات جدید و تغییرات جدید را شناسایی کنند. ربات‌های گوگل در ابتدا با چند صفحه از سایت فرایند کراول کردن را شروع می‌کنند. به اصطلاح ربات‌های خزنده این کار را انجام می‌دهند و سپس از طریق لینک‌ها، URL جدید را شناسایی می‌کنند. اطلاعات شناسایی شده توسط ربات‌ها ذخیره می‌شوند و مانند کتاب در کتابخانه به صورت طبقه‌بندی شده نشانه‌گذاری یا ایندکس می‌شوند. سئوی تکنیکال، استراتژی محتوا و استراتژی لینک‌سازی همه در کنار یکدیگر به رتبه گرفتن سایت شما کمک می‌کنند.

چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟

بسیاری افراد سئوی فنی را نادیده می‌گیرند ولی نقشی که سئو تکنیکال برای دریافت ترافیک ارگانیک ایفا می‌کند، بسیاری بااهمیت است. ممکن است محتوای شما بهترین نوشته باشد اما اگر به درستی کراول نشود،‌ افراد کمی آن را خواهند دید.

اگر سایت شما از نظر فنی بهینه نباشد،‌ گوگل آن را نمی‌بیند و در صفحه نتایج گوگل دیده نمی‌شوید و از این راه ورودی کمی خواهید گرفت. بنابراین باید بدانید که چگونه می‌توان محتوای خود را از طریق اینترنت منتشر کرد و برای این منظور بهتر است به مرجع معتبر آموزش سئو مراجعه نمایید تا پس از یادگیری خودتان اقدام به بهینه سازی سایت کنید.

اصول پایه‌ای سئو فنی

قبل از شروع به کار بر روی سئوی فنی سایت، چند اصل اساسی وجود دارد که باید آن‌ها را اجرا کنید. قبل از پرداختن به دیگر موارد فنی وب‌سایت، این اصول را توضیح می‌دهیم.

۱. ثبت دامنه مورد نظر

دامنه شما URL است که افراد برای ورود به سایت شما، مانند college.tapsell.com، تایپ می‌کنند. دامنه وب‌سایت روشی ثابت برای شناسایی سایت شما را فراهم می‌کند.

وقتی دامنه مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید، به موتورهای جستجو می‌گویید که آیا ترجیح می‌دهید نسخه www یا غیر www سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود. به عنوان مثال، شما ممکن است www.college.tapsell.ir را به عنوان دامنه منتخب وب سایت خود انتخاب کنید. این امر به موتورهای جستجو امکان می‌دهد که نسخه www سایت شما را در اولویت قرار دهند و همه کاربران را در آن URL هدایت کنید. در غیر این صورت موتورهای جستجو با این دو نسخه به صورت سایت‌های جداگانه برخورد می‌کنند و در نتیجه ارزش سئویی آن صفحه پراکنده می‌شود. البته اخیرا خود گوگل نسخه‌ای از سایت را برای نمایش جستجوگرها برای شما شناسایی و انتخاب می‌کند.

با این حال، اگر ترجیح می دهید نسخه مورد نظر URL خود را تنظیم کنید، می توانید این کار را از طریق تگ کنونیکال یا canonical tag انجام دهید. تگ کنونیکال از تگ‌های HTML است که در صورت قرار گرفتن محتوای مشابه در صفحات گوناگون می‌توان با تگ کنونیکال نسخه اصلی را مشخص کنید تا این صفحه در گوگل ایندکس شود.

۲. پیاده سازی SSL

SSL یا Secure Sockets Layer یک لایه محافظ بین سرور وب و یک مرورگر ایجاد می‌کند و از این طریق سایت شما ایمن می‌شود. هنگامی که کاربر اطلاعاتی مانند اطلاعات پرداخت یا تماس را در وب‌سایت شما ثبت می‌کند، احتمال هک شدن سایت کاهش میابد، زیرا گواهی SSL برای محافظت از آن‌ها دارید.

گواهینامه SSL توسط یک دامنه مشخص می شود که با “https: //” شروع می شود و برخلاف “http: //”  است. علاوه براین نماد قفل در نوار آدرس URL قرار دارد که در شکل زیر نشان داده‌شده است.

موتورهای جستجو سایت‌های امن را در اولویت قرار می‌دهند. حتی گوگل در اوایل سال 2014 اعلام کرد SSL یک عامل رتبه بندی محسوب می‌شود. به همین دلیل، حتماً نوع SSL صفحه اصلی خود را به عنوان دامنه مورد نظر تعیین کنید.

پس از تنظیم SSL، باید صفحات غیر SSL را از http به https انتقال دهید. برای این کار باید ارزش صفحات قدیم را به صفحات جدید منتقل کنید. برای این کار باید به اصطلاح صفحات قدیم را به صفحات جدید ریدایرکت (redirect) کرد. درباره ریدایرکت‌ها و انواع آن در ادامه توضیح داده‌ایم.

۳. بهینه سازی سرعت سایت

می‌دانید بازدید کننده وب‌سایت تا چه مدت منتظر بارگذاری صفحات خواهد بود؟ در بهترین حالت شش ثانیه زمان دارید. برخی آمارها نشان داده‌اند که با افزایش سرعت بارگذاری سایت به بیش از ۵ ثانیه، نرخ پرش (bounce rate) به میزان ۹۰ درصد افزایش میابد. بنابراین نه تنها سرعت سایت برای تجربه کاربر مهم است بلکه این یک عامل رتبه بندی نیز هست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.