بهترین روش درمان رفلاکس در کودکان

۶ بازديد

در بسیاری از نوزادان برگرداندن غذا، در حجم کم وجود دارد که می‌توان گفت عارضه‌ی چندان مهمی نیست. در برخی مواقع این مشکل تا هفت یا هشت ماهگی برطرف شده و نیازی به درمان خاصی ندارد. اما آنچه نیاز به درمان دارد، برگرداندن شدید اسید معده است که به مجاری گوارشی نوزاد آسیب جدی وارد می‌کند. زخم‌هایی بر سطح داخلی مری ایجاد خواهد شد به همین دلیل پیشگیری از رفلاکس معده در نوزادان، نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد.

بهترین روش درمان رفلاکس در کودکان خرید تشک آنتی رفلاکس نوزاد از برند کارتز است 

در این مقاله از دیجی‌کالا مگ در نظر داریم تمامی کارهایی که می‌توانید برای کاهش این علائم انجام دهید را بررسی کنیم. با انجام این امور خواهید توانست از آسیب وارد شده به مری کودک و دستگاه گوارشی جلوگیری کنید. پس با کارتز  همراه باشید.
تشک رفلاکس نوزاد کارتز

رفلاکس معده چه زمانی رخ می‌دهد؟

رفلاکس معده زمانی رخ می‌دهد که عضله‌ی اسفنکتر (sphincter) در انتهای پایینی مری (لوله‌ای که غذا را از دهان به معده می‌برد) در زمان نامناسبی شل شود. شل شدن این عضله به اسید معده اجازه می‌دهد تا به مری برگردد. اگر کودک شما رفلاکس اسید معده را تجربه می‌کند، نکات زیر ممکن است به کاهش ناراحتی و دوره‌های برگرداندن غذا کمک کند.

برای پیشگیری از رفلاکس معده در نوزادان چه کارهایی باید انجام داد؟

در قدم اول باید توجه داشته باشید که این پزشک اطفال است که باید تشخیص دهد آیا نوزاد شما واقعا رفلاکس معده داشته و غذا را برمی‌گرداند یا یک عارضه‌ی خفیف است و نیازی نیست اقدام به درمان رفلاکس معده کنید. شما نباید با درمان‌های خانگی و خودتشخیصی وارد عمل شوید. پس از تشخیص شرایط، پزشک به شما چند دستورالعمل ارائه می‌دهد که حتما باید در کنار مصرف دارو آن‌ها را جدی بگیرید.

۱. کودک را به صورت عمودی نگه دارید

نگه‌داشتن نوزاد به صورت عمودی هم در حین تغذیه و هم برای حداقل ۳۰ دقیقه پس از آن، به کاهش رفلاکس معده در نوزادان کمک می کند. وقتی در حال شیر دادن و تغذیه‌ی کودک هستید حواستان باشد که شکم او فشرده نشود. فشرده شدن شکم باعث برگشتن غذا از معده به دهان می‌شود. به این دلیل گفته می‌شود کودک بهتر است در حال عمودی باشد که احتمال فشار به معده در کمترین حالت قرار دارد.

۲. در طول خواب شبانه مرتب نوزاد را چک کنید

سندروم مرگ ناگهانی در کودکان با مشکل رفلاکس اسید معده، خیلی بیشتر از دیگر نوزادان است. نوزاد زمانی‌که در خواب است توانایی گریه کردن نداشته و برگشتن اسید به مری می‌تواند باعث انسداد مجاری تنفسی و در نهایت خفگی شود. پس بهتر است که مرتب به او سر زده و حالت خوابیدن نوزاد را تغییر دهید.

به طور معمول پیشنهاد می‌شود که حتما نوزاد را بر روی کمر و به پشت بخوابانید. مگر در شرایطی که حس می‌کنید اسید وارد مری شده که بهتر است کودک را بر روی دست یا بالش بر روی شکم قرار دهید تا بدون هیچ فشاری اسید به بیرون هدایت شود و مجاری را مسدود نکند.

برخی از متخصصین معتقدند که باید زمان خواب، سر کودک را بالاتر از تن او قرار دهید. در این شرایط جاذبه اسید معده را به سمت پایین برده و باعث می‌شود وارد مری نشود. البته این ارتفاع نباید خیلی زیاد باشد و سر کودک را به سمت جلو خم کند. در ادامه‌ی این مقاله خواهیم گفت که خم شدن زیاد به سمت جلو، آن هم زمانیکه کودک بر روی صندلی غذاخوری یا صندلی ماشین است، خطرناک خواهد بود.

به همین دلیل پیشنهاد ما این است که قبل از هر گونه تغییر در وضعیت خوابیدن کودک، با پزشک نوزاد خود صحبت کنید.

۳. تعداد وعده‌های غذایی را افزایش داده و میزان آن را کاهش دهیدشیر دادن هر دو تا سه ساعت یک‌بار به کودک، در حالی که نوزاد شما بیدار است، اغلب از بروز رفلاکس معده در نوزادان کم می‌کند. وعده‌های غذایی سنگین به معده‌ فشار آورده و می‌تواند منجر به رفلاکس و برگشتن اسید شود. اگر به نوزادتان شیر خشک می‌دهید، سعی کنید سوراخ نوک شیشه را کوچک کنید. این کار باعث می‌شود هوای کمتری وارد معده‌ی نوزاد شود. همچنین شیر کمتری با هر بار مک زدن وارد دهن او شده و احتمال رفلکس و برگشتن اسید را به حداقل می‌رساند. به این موضوع دقت کنید که هوای وارد شده به معده باعث منبسط شدن شکم شده و همین انبساط است که رفلکس را به همراه دارد.

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.