کولر گازی بخرم یا آبی ؟

۷ بازديد

تابستون از راه رسیده و عرق از سر و روی‌مون میباره! دیگه وقتشه کولر رو روشن کنیم و از خنکی دلچسبش لذت ببریم. اما یه سوال اساسی اینجا پیش میاد: کولر آبی بهتره یا کولر گازی؟تفاوت کولر آبی و کولر گازی چیست ؟

اگه شما هم بین انتخاب آبی و کولر گازی  مونده‌اید، اصلا نگران نباشید! تو این مقاله قراره با هم یه سفر هیجان‌انگیز به دنیای کولر آبی و کولر گازی داشته باشیم و همه چیز رو از سیر تا پیاز براتون توضیح بدیم.

از مزایا و معایب کولر آبی و کولر گازی  گرفته تا تفاوت‌هاشون تو مصرف برق، آب، و حتی قیمت! پس اگه می‌خواید بهترین تصمیم رو برای خنک کردن خونه‌تون تو این تابستون داغ بگیرید، با صفا استور همراه باشید.

کولر آبی چیست؟

کولر آبی

قبل از شروع بررسی تفاوت های کولر آبی و کولر گازی ، بهتر است در باره ی هریک بیشتر بدانید و از مزایا و معایب هر کدام آگاهی بیشتری داشته باشید تا تصمیم گیری بین خرید کولر آبی و کولر گازی راحت تر شود :

کولر آبی،  این کولر رفیق گرمابه و گلستان خونه‌های ماست و با یه مکانیسم ساده و دوست‌داشتنی، هوای خونه رو خنک می‌کنه. کولر آبی با استفاده از تبخیر آب، هوای گرم و خشک رو به هوای خنک و مرطوب تبدیل می‌کنه.

پمپ آب، آب رو از مخزن کولر به پوشال‌ها یا پدهای سلولزی می‌رسونه و یه فن، هوا رو از روی این پوشال‌های خیس رد می‌کنه. اینجوری آب بخار میشه و گرما رو می‌گیره و در نتیجه، هوای خنک و مطبوعی تو خونه می‌پیچه.

این رفیق قدیمی، واسه جاهای خشک و کم‌رطوبت به خوبی جواب می‌ده! چون علاوه بر خنک کردن، یه نم و رطوبتی هم به هوا اضافه می‌کنه که حسابی می‌چسبه. تازه، قیمتش هم خیلی مناسبه و نگهداریش آسونه.

البته کولر آبی یه سری معایب هم داره، که در ادامه بطور کامل می‌گیم.

پیشنهاد می شود بخوانید : راهنمای خرید انواع کولر آبی 

کاربرد کولر آبی

کولر آبی، یه دستگاه خنک‌کننده‌ست که، هوای خونه رو خنک و مطبوع می‌کنه.

کولر آبی علاوه بر خنک کردن هوا، رطوبت هوا رو هم افزایش میده که برای پوست و سیستم تنفسی‌مون خیلی مفیده.

اما کولر آبی فقط برای خونه‌ها نیست! این کولر پرکاربرد تو محیط‌های صنعتی، کارگاه‌ها، گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و حتی بعضی از فضاهای باز هم استفاده میشه.

کولر آبی 5500 آبسال مدل AC55

انواع کولر آبی

اگه بخوایم کولر آبی رو بر اساس نوع پوشالش دسته‌بندی کنیم، دو تا مدل اصلی داریم: کولر آبی پوشالی و کولر آبی سلولزی.

کولر پوشالی، همون مدل قدیمی و آشنای همه‌مونه که با پوشال‌های خیس، هوای خونه رو خنک می‌کنه.

اما کولر سلولزی، یه مدل جدیدتر و کارآمدتره که به جای پوشال، از پدهای سلولزی استفاده می‌کنه و خنک‌کنندگی بهتر و مصرف آب کمتری داره.

یه مدل دیگه از کولر آبی هم داریم که بهش میگن کولر پرتابل یا متحرک. این کولر کوچولو و جمع‌وجور، برای فضاهای کوچیک مثل اتاق خواب یا دفتر کار، عالیه و می‌تونید راحت جابه‌جاش کنید.

کولرهای آبی بر اساس اندازه و ظرفیتشون هم به چند دسته تقسیم میشن. کولرهای کوچیک‌تر برای فضاهای محدود و کولرهای بزرگ‌تر برای خونه‌های بزرگ یا محیط‌های باز مناسبن.

کولر آبی پرتابل 2600 آبسال AC26

 

مزایا و معایب کولر آبی

کولر آبی، یه عالمه خوبی و یه ذره بدی داره!

اول از خوبی‌هاش بگم: کولر آبی قیمتش خیلی مناسبه و نسبت به کولر گازی، خیلی کمتر برق مصرف می‌کنه. تازه، نگهداریش هم خیلی راحته و نیاز به سرویس‌های پیچیده نداره. تازه، رطوبت هوا رو هم افزایش میده که برای پوست و سیستم تنفسی‌مون خیلی مفیده.

اما خب، کولر آبی یه سری معایب هم داره. مثلاً مصرف آبش بالاست و برای مناطق مرطوب اصلاً مناسب نیست. تازه، سر و صداش هم یه کم زیاده و ممکنه بعضی‌ها رو اذیت کنه.

یه نکته دیگه هم اینه که کولر آبی قابلیت تصفیه هوا رو نداره و پوشال‌هاش هم باید مرتب عوض بشن.

پیشنهاد می شود بخوانید :  راهنمای خرید لوازم خانگی ایرانی

کولرگازی چیست؟

کولر گازی 9 هزار اینورتر جی پلاس مدل GAC-HV09TVN1

کولر گازی یا همون اسپلیت خودمون، یه جور کولر خفن و مدرنه که با یه مکانیسم پیچیده‌تر از کولر آبی، هوای خونه رو حسابی خنک می‌کنه. این کولر با یه گاز مخصوص به اسم مبرد کار می‌کنه. این گاز تو یه چرخه بسته مدام می‌چرخه و با تغییر حالت از مایع به گاز و برعکس، گرما رو جابه‌جا می‌کنه. کولر گازی می‌تونه دمای خونه رو خیلی دقیق تنظیم کنه و برای مناطق مرطوب هم مناسبه.

کولر گازی برای مناطق گرم و مرطوب، یه گزینه عالیه چون نه تنها هوا رو خنک می‌کنه، بلکه رطوبت هوا رو هم می‌گیره و باعث میشه احساس خنکی بیشتری کنیم.

این کولر پرقدرت، خیلی سریع‌تر از کولر آبی می‌تونه دمای خونه رو پایین بیاره و به خاطر اینکه سر و صدای زیادی نداره، برای کسایی که به آرامش اهمیت میدن، خیلی مناسبه.

پیشنهاد می شود بخوانید : راهنمای خرید کولر گازی

انواع کولرگازی

کولر گازی یا همون اسپلیت خودمون، یه عالمه مدل و تنوع داره که هر کدوم برای یه سری نیازها و فضاهای خاص، مناسب‌تر هستن.

اگه بخوایم کولر گازی رو بر اساس نوع نصبش دسته‌بندی کنیم، دو تا مدل اصلی داریم: کولر گازی پنجره‌ای و کولر گازی اسپلیت.

کولر گازی پنجره‌ای، یه تیکه و جمع‌وجوره و نصبش خیلی راحته. اما کولر گازی اسپلیت، از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده و برای فضاهای بزرگ‌تر و خنک کردن چند تا اتاق با هم، خیلی مناسبه.

اما این تازه اولشه! کولر گازی اسپلیت هم خودش به چند دسته تقسیم میشه: کولر گازی دیواری، کولر گازی ایستاده، کولر گازی پرتابل و کولر گازی سقفی. هر کدوم از این مدل‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خودشون رو دارن.

مثلاً کولر گازی دیواری، برای خونه‌های معمولی و آپارتمان‌ها خیلی مناسبه و کولر گازی ایستاده، برای فضاهای بزرگ‌تر مثل سالن‌ها و مغازه‌ها، گزینه بهتریه. کولر گازی پرتابل هم برای کسایی که زیاد جابه‌جا میشن یا می‌خوان کولر رو بین اتاق‌های مختلف جابه‌جا کنن، خیلی کاربردیه.

پس قبل از اینکه کولر گازی بخرید، حتماً به این نکات توجه کنید تا بتونید بهترین مدل رو برای نیازهاتون انتخاب کنید.

اسپلیت کولر گازی 55 هزار هایسنس مدل HFH-55FM

کاربرد کولر گازی

این کولر پرطرفدار، یه عالمه کاربرد داره و می‌تونه تو خیلی از جاها به دادمون برسه.

اول از همه، کولر گازی برای خونه‌ها و آپارتمان‌ها، یه گزینه عالیه. این کولر می‌تونه تو روزهای گرم تابستون، یه فضای خنک و دلچسب برامون فراهم کنه و باعث بشه راحت‌تر استراحت کنیم و بخوابیم.

کولر گازی تو بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها هم استفاده میشه تا یه محیط خنک و بهداشتی برای بیماران و کادر درمان فراهم کنه.

حتی تو بعضی از صنایع مثل صنایع غذایی، دارویی و الکترونیکی هم از کولر گازی برای کنترل دما و رطوبت استفاده میشه تا کیفیت محصولات حفظ بشه.

مزایا و معایب کولر گازی

کولر گازی یا اسپلیت، مثل هر وسیله دیگه‌ای، یه سری مزایا و معایب داره که باید قبل از خرید، حسابی بشناسیمشون.

اول از خوبی‌هاش بگم: کولر گازی، خیلی سریع و قدرتمند هوا رو خنک می‌کنه و برای مناطق گرم و مرطوب، یه گزینه عالیه. تازه، سر و صدای زیادی هم نداره و می‌تونید با خیال راحت تو آرامش استراحت کنید. بعضی از مدل‌هاش حتی قابلیت تصفیه هوا و گرمایش هم دارن که خیلی کاربردیه.

اما خب، کولر گازی یه سری معایب هم داره. مثلاً قیمتش نسبت به کولر آبی بالاتره و مصرف برقش هم بیشتره. تازه، نصب و نگهداریش هم یه کم پیچیده‌تره و نیاز به سرویس‌های تخصصی داره. یه نکته دیگه هم اینه که کولر گازی باعث خشک شدن هوای خونه میشه که برای کسایی که پوست خشک یا مشکلات تنفسی دارن، ممکنه مشکل‌ساز باشه.

اما با همه این‌ها، اگه دنبال یه کولر خنک‌کننده قوی، کم‌صدا و مناسب برای مناطق مرطوب هستین و می‌تونید هزینه بیشتری کنید، کولر گازی می‌تونه یه انتخاب عالی براتون باشه.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.